Abstrakt: |
Celem badania było określenie, jak uczniowie klas I-III szkoły podstawowej postrzegają autorytet nauczyciela oraz co zdaniem samych nauczycieli wpływa na ukształtowanie postawy wyrażającej autorytet nauczyciela. Badaniem objęto 52 uczniów (23 dziewczynki i 28 chłopców) oraz 43 nauczycielki klas I-III. Wszystkie nauczycielki posiadały wykształcenie wyższe pedagogiczne, średni staż pracy badanych wynosił 20 lat, większość mieściła się w przedziale wiekowym 40-49 oraz 30-39 lat. W badaniu wykorzystano dwie ankiety, w tym jedną skierowaną do uczniów (trzy pytania) oraz jedną skierowaną do nauczycielek (pięć pytań). Zastosowano również Test Zdań Niedokończonych AUTORYTET skierowany do nauczycielek. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie oczekiwali od nauczyciela przede wszystkim bycia sprawiedliwym (16 wskazań), ponadto również wskazywano na poczucie humoru (14) i mądrość (12). 24 osoby pragnęły, by nauczyciel pomagał im w trudnych sytuacjach, 11 chciało być przez nauczyciela pocieszanym. Zapytani o to, jakiego nauczyciela szanują, uczniowie najczęściej wybierali odpowiedź: sprawiedliwego (11), dobrego (dziewięć wskazań), miłego (osiem) i wesołego (osiem). Zdaniem badanych nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej osoba pracująca w ich zawodzie powinna przede wszystkim posiadać wiedzę o psychice dziecka (42) oraz umiejętność ciekawego przekazywania wiedzy (40). Wśród najważniejszych cech osobowości nauczyciela wymieniono cierpliwość (43). Natomiast stosunek do pracy określała według badanych głównie sumienność i obowiązkowość (41). W opinii respondentek nauczyciel powinien się koncentrować przede wszystkim na realizowaniu zadań dydaktycznych (41). Wśród najważniejszych składników sylwetki nauczyciela wymieniono osobowość (41) i stosunek do obowiązków (41). W teście zdań niedokończonych najczęściej stosowanym uzupełnieniem zdania Jestem… nauczycielem było słowo kobietą. Szkoła nauczyła badane przede wszystkim pracowitości, a także cierpliwości, szacunku, życia, systematyczności, wiedzy o świecie. Za najważniejszy autorytet uznawano Jana Pawła II. W życiu liczyły się zdaniem nauczycielek najczęściej miłość i zdrowie (stwierdziły też, że nie ma nic gorszego od choroby). Praca przynosiła nauczycielkom satysfakcję, bez której ciężko byłoby im się obyć. Gdyby badane miały możliwość cofnięcia czasu, nie zmieniłyby najczęściej nic. Motto najczęściej stosowane przez nauczycielki brzmiało: carpe diem. |