BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Autorytet nauczyciela w świadomości uczniów i nauczycieli klas I-III
Instytucja:
Data: kwiecień 2011
Badacz: Maria Łukawska
Abstrakt:

Celem badania było określenie, jak uczniowie klas I-III szkoły podstawowej postrzegają autorytet nauczyciela oraz co zdaniem samych nauczycieli wpływa na ukształtowanie postawy wyrażającej autorytet nauczyciela. Badaniem objęto 52 uczniów (23 dziewczynki i 28 chłopców) oraz 43 nauczycielki klas I-III. Wszystkie nauczycielki posiadały wykształcenie wyższe pedagogiczne, średni staż pracy badanych wynosił 20 lat, większość mieściła się w przedziale wiekowym 40-49 oraz 30-39 lat. W badaniu wykorzystano dwie ankiety, w tym jedną skierowaną do uczniów (trzy pytania) oraz jedną skierowaną do nauczycielek (pięć pytań). Zastosowano również Test Zdań Niedokończonych AUTORYTET skierowany do nauczycielek. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie oczekiwali od nauczyciela przede wszystkim bycia sprawiedliwym (16 wskazań), ponadto również wskazywano na poczucie humoru (14) i mądrość (12). 24 osoby pragnęły, by nauczyciel pomagał im w trudnych sytuacjach, 11 chciało być przez nauczyciela pocieszanym. Zapytani o to, jakiego nauczyciela szanują, uczniowie najczęściej wybierali odpowiedź: sprawiedliwego (11), dobrego (dziewięć wskazań), miłego (osiem) i wesołego (osiem). Zdaniem badanych nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej osoba pracująca w ich zawodzie powinna przede wszystkim posiadać wiedzę o psychice dziecka (42) oraz umiejętność ciekawego przekazywania wiedzy (40). Wśród najważniejszych cech osobowości nauczyciela wymieniono cierpliwość (43). Natomiast stosunek do pracy określała według badanych głównie sumienność i obowiązkowość (41). W opinii respondentek nauczyciel powinien się koncentrować przede wszystkim na realizowaniu zadań dydaktycznych (41). Wśród najważniejszych składników sylwetki nauczyciela wymieniono osobowość (41) i stosunek do obowiązków (41). W teście zdań niedokończonych najczęściej stosowanym uzupełnieniem zdania Jestem… nauczycielem było słowo kobietą. Szkoła nauczyła badane przede wszystkim pracowitości, a także cierpliwości, szacunku, życia, systematyczności, wiedzy o świecie. Za najważniejszy autorytet uznawano Jana Pawła II. W życiu liczyły się zdaniem nauczycielek najczęściej miłość i zdrowie (stwierdziły też, że nie ma nic gorszego od choroby). Praca przynosiła nauczycielkom satysfakcję, bez której ciężko byłoby im się obyć. Gdyby badane miały możliwość cofnięcia czasu, nie zmieniłyby najczęściej nic. Motto najczęściej stosowane przez nauczycielki brzmiało: carpe diem.

Deskryptory TESE: nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, relacja nauczyciel – uczeń, kształcenie na poziomie elementarnym, szkoła podstawowa, osobowość
TESE descriptors: generalist teacher, teacher-student relation, basic education, primary school, personality
Publikacje:
  • Łukawska, M. (2012). Autorytet nauczyciela w świadomości uczniów i nauczycieli klas I-III. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 5, 31-38.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"