Abstrakt: |
Celem badania było poznanie oczekiwań uczniów szkoły podstawowej wobec pedagoga szkolnego. Badaniem objęto 63 uczniów klas IV-VI Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Niedźwiedziu. W badaniu zastosowano technikę ankiety. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić następujący rozkład deklarowanych oczekiwań respondentów: zapobieganie przemocy w szkole i organizowanie pomocy materialnej (51 wskazań); prowadzenie indywidualnych rozmów z uczniami (50); prowadzenie zajęć wyrównawczych i udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów rodzinnych uczniów (48); promowanie zdrowego stylu życia (45); organizowanie pogadanek na godzinach wychowawczych (36). Od pedagoga oczekiwano, że będzie sprawiedliwy (61) oraz dyskretny (60). 55 uczniów oczekiwało od niego takich cech, jak bycie miłym, życzliwym i opiekuńczym. Wiarygodności oczekiwało z kolei 53 respondentów, a serdeczności, odpowiedzialności i szczerości – 51. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności pedagoga szkolnego wymieniono umiejętność nawiązywania relacji z uczniami (59), wysłuchiwania ich (57) oraz dostrzegania i rozwiązywania ich problemów (odpowiednio 51 i 50). 48 uczniów oczekiwało umiejętności dawania uczniom wsparcia i rozwiązywania konfliktów (48). |