Abstrakt: |
Celem badania było określenie dominujących oczekiwań dzieci i młodzieży wobec sposobów prowadzenia lekcji przez nauczyciela. Autor badania wzorował się na badaniach brytyjskich i amerykańskich (przeprowadzonych przed 1960 rokiem przez Nasha). W badaniach tych wykazano, że dzieci preferują nauczycieli miłych, przyjaznych, pogodnych, cierpliwych, pomocnych, życzliwych, uczciwych, z poczuciem humoru, utrzymujących porządek, a nie lubią sarkastycznych, karzących, niedbających o potrzeby uczniów. W badaniu wzięło udział 102 uczniów szkoły podstawowej, 120 gimnazjalistów oraz 120 licealistów. Autorski kwestionariusz ankiety składał się z pytań zamkniętych, ale pozostawiono miejsce, w którym uczeń mógł dodawać własne komentarze. 70% respondentów ze szkoły podstawowej oczekiwało od nauczyciela przedstawienia reguł obowiązujących na lekcji. Natomiast w gimnazjum uczniowie preferowali nauczyciela na luzie (60% wskazań); tylko 20% lubiło osoby utrzymujące porządek na lekcji. 80% uczniów szkoły podstawowej, 70% gimnazjalistów z klas pierwszych oraz 60% licealistów i gimnazjalistów z klas trzecich chciało, aby nauczyciel podawał konkretną wiedzę w uporządkowany sposób. Dla uczniów ze szkoły podstawowej ciekawa lekcja to taka, podczas której nauczyciel dużo opowiada (50% wskazań). Z kolei dla licealistów najciekawsze są lekcje, podczas których nauczyciel przekazuje wiedzę i potrafi zainteresować nieznanym tematem. Prawie wszyscy respondenci zwrócili uwagę, że nauczyciel powinien być sprawiedliwy w ocenianiu. Umiejętność nawiązywania przyjacielskich relacji z uczniami doceniało 60% respondentów ze szkoły podstawowej, 60% z gimnazjum i 70% z liceum. |