BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Oczekiwania uczniów wobec sposobów prowadzenia lekcji przez nauczycieli w zreformowanej szkole na różnych poziomach edukacji (szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia)
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Andrzej Browarny
Abstrakt:

Celem badania było określenie dominujących oczekiwań dzieci i młodzieży wobec sposobów prowadzenia lekcji przez nauczyciela. Autor badania wzorował się na badaniach brytyjskich i amerykańskich (przeprowadzonych przed 1960 rokiem przez Nasha). W badaniach tych wykazano, że dzieci preferują nauczycieli miłych, przyjaznych, pogodnych, cierpliwych, pomocnych, życzliwych, uczciwych, z poczuciem humoru, utrzymujących porządek, a nie lubią sarkastycznych, karzących, niedbających o potrzeby uczniów. W badaniu wzięło udział 102 uczniów szkoły podstawowej, 120 gimnazjalistów oraz 120 licealistów. Autorski kwestionariusz ankiety składał się z pytań zamkniętych, ale pozostawiono miejsce, w którym uczeń mógł dodawać własne komentarze. 70% respondentów ze szkoły podstawowej oczekiwało od nauczyciela przedstawienia reguł obowiązujących na lekcji. Natomiast w gimnazjum uczniowie preferowali nauczyciela na luzie (60% wskazań); tylko 20% lubiło osoby utrzymujące porządek na lekcji. 80% uczniów szkoły podstawowej, 70% gimnazjalistów z klas pierwszych oraz 60% licealistów i gimnazjalistów z klas trzecich chciało, aby nauczyciel podawał konkretną wiedzę w uporządkowany sposób. Dla uczniów ze szkoły podstawowej ciekawa lekcja to taka, podczas której nauczyciel dużo opowiada (50% wskazań). Z kolei dla licealistów najciekawsze są lekcje, podczas których nauczyciel przekazuje wiedzę i potrafi zainteresować nieznanym tematem. Prawie wszyscy respondenci zwrócili uwagę, że nauczyciel powinien być sprawiedliwy w ocenianiu. Umiejętność nawiązywania przyjacielskich relacji z uczniami doceniało 60% respondentów ze szkoły podstawowej, 60% z gimnazjum i 70% z liceum.

Deskryptory TESE: nauczyciel, kreatywność, postawa, postawa wobec szkoły, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: teacher, creativity, attitude, attitude towards school, teacher-student relation
Publikacje:
  • Browarny, A. (2005). Oczekiwania uczniów wobec sposobów prowadzenia lekcji przez nauczycieli w zreformowanej szkole na różnych poziomach edukacji (szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia). W: E.A. Zwolińska (red.), Edukacja kreatywna (s. 73-91). Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"