Abstrakt: |
Przedmiotem badania była diagnoza kompetencji informacyjnych (TIK) młodzieży w Polsce, Niemczech oraz Wielkiej Brytanii. Próbę badawczą stanowiła grupa 144 uczniów szkół gimnazjalnych, w tym 44 z Zielonki koło Warszawy, 53 z Brunszwiku koło Hanoweru i 47 z Battle koło Londynu. Dobór badanych miał charakter celowy – wszystkie szkoły były publiczne, miały zbliżony poziom kształcenia oraz podobne położenie geograficzne względem wielkich miast. Wiek badanych mieścił się w przedziale od 14 do 17 lat (w tym 78 uczniów miało 15 lat, 53 – 16 lat, 11 – 14 lat). Do zebrania materiału badawczego zastosowano sondaż diagnostyczny. W wyniku badania stwierdzono, że źródłem informacji, z którego badani korzystali najczęściej w trakcie odrabiania lekcji, był internet – 78% korzystało z niego codziennie, prawie codziennie lub raz na kilka dni. Nie wykazano różnic pomiędzy dziewczętami a chłopcami w zakresie wyszukiwania informacji online (codziennie robiło to 53% dziewcząt i 53% chłopców, raz na kilka dni – odpowiednio 29% i 23%, raz w tygodniu – 7% i 13%). Zaobserwowano natomiast, że im większe doświadczenie mieli respondenci w korzystaniu z internetu, tym częściej posługiwali się siecią do wyszukiwania wiadomości niezbędnych w pracy domowej. Kolejnym źródłem informacji okazały się podręczniki, z których korzystanie zadeklarowało 75% uczniów (codziennie lub prawie codziennie – 39,9%, raz na kilka dni – 35,7%). Następnie wymieniano encyklopedie i słowniki, jednak częstotliwość posługiwania się nimi była o wiele rzadsza, zgodnie z uzyskanym materiałem największy odsetek badanych korzystał z nich raz w tygodniu (22%), raz na kilka dni (20%) lub kilka razy w miesiącu (19%). Zwrócono uwagę na ocenę wiarygodności poszczególnych źródeł, zgodnie z którą największym zaufaniem badanych uczniów cieszyły się podręczniki (85%), następnie encyklopedie i słowniki książkowe, a na ostatnim miejscu internet. 45% respondentów określiło wiarygodność informacji umieszczonych w sieci na poziomie 3 (w skali: bardzo wysoko, 4, 3, 2, bardzo nisko). |