BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stosunek do religii a poczucie alienacji młodzieży
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Katarzyna Tomaszek
Abstrakt:

Celem badania było zweryfikowanie hipotezy, zgodnie z którą pozytywny stosunek młodzieży do religii wpływa na poczucie wyobcowania nastolatków – zmniejsza jego poziom. Badaniu z zastosowaniem Skali Poczucia Alienacji poddano młodzież deklarującą różny stosunek do Boga i Kościoła. Badanych podzielono na trzy grupy: o pozytywnym stosunku do religii, wierzących, ale niepraktykujących, o negatywnym stosunku do religii. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że młodzież o pozytywnym stosunku do religii osiągnęła najniższe wartości ogólnego wskaźnika wyalienowania ze wszystkich badanych grup. Analiza wskaźników szczegółowych ujawniła, że największe różnice pojawiły się w zakresie poczucia bezsensu oraz poczucia anomii, nieco mniejsze zaś w przypadku poczucia osamotnienia. Dla wszystkich trzech wskaźników najniższe wartości osiągnęła grupa osób wierzących i praktykujących, następnie grupa wierzących, ale niepraktykujących, najwyższe zaś – młodzież niewierząca i niepraktykująca. Odmienny rozkład wartości pojawił się w przypadku poczucia samowyobcowania, którego najwyższy poziom prezentowali wierzący niepraktykujący, następnie osoby o pozytywnym stosunku do religii, najniższy zaś – osoby o negatywnym stosunku do religii. Taką samą kolejność stwierdzono w przypadku poczucia bezradności, przy czym różnice były tu nieco mniejsze. Analiza regresji wielokrotnej krokowej, zastosowanej dla zmiennej stosunku do religii oraz zmiennych społeczno-demograficznych badanych, ujawniła, że dla ogólnego poziomu poczucia alienacji istotne były dwie zmienne, czyli sytuacja materialna oraz stosunek do religii.

Deskryptory TESE: młodzież, religia, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, postawa
TESE descriptors: youth, religion, social behaviour, interpersonal relations, attitude
Publikacje:
  • Tomaszek, K. (2012). Stosunek do religii a poczucie alienacji młodzieży. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 4, 14-20.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"