BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stosunek do przedmiotu muzyka a kompetencje muzyczne młodzieży
Data: 2000
Badacz: Elżbieta Szubertowska
Abstrakt:

Celem badania była analiza postawy oraz oczekiwań młodzieży wobec przedmiotu muzyka. Próba liczyła 159 osób. Materiał badawczy stanowiły wypowiedzi uczniów drugich klas liceum na pytanie: Gdybyś miał możliwość decydowania o Twojej edukacji muzycznej, co uważałbyś za konieczne? W ankiecie znalazło się 15 odpowiedzi, które respondenci wybierali i szeregowali według uznawanej ważności (istniała również możliwość dodania własnych uwag). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że na pierwszym miejscu najwięcej osób umieściło propozycję słuchania na lekcjach muzyki poważnej i młodzieżowej (27,67%), w dalszej kolejności wskazano skrócenie nauki przedmiotu (17,61%), zlikwidowanie przedmiotu (11,94%) oraz propozycję słuchania na zajęciach tylko muzyki młodzieżowej (11,94%). Dodatkowo ustalono, że 36,47% badanej młodzieży wyraziło chęć uczenia się gry na instrumencie, 32,7% chciałoby dyskutować o muzyce, a 28,3% miało życzenie, by więcej śpiewać oraz uczestniczyć w koncertach organizowanych w szkole. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono również, że pozytywne nastawienie do przedmiotu sprzyjało zwłaszcza zdobywaniu przez badanych umiejętności percepcyjnych, nie odnotowano natomiast jego dużej roli w zdobywaniu wiedzy o muzyce.

Deskryptory TESE: muzyka, młodzież, kompetencje, postawa, kultura, zajęcia szkolne, przedmiot nauczania
TESE descriptors: music, youth, competence, attitude, culture, school activities, curriculum subject
Publikacje:
  • Szubertowska, E. (2004). Stosunek do przedmiotu muzyka a kompetencje muzyczne młodzieży. Kultura i Edukacja, 4, 107-114.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"