Abstrakt: |
Celem badania była analiza postawy oraz oczekiwań młodzieży wobec przedmiotu muzyka. Próba liczyła 159 osób. Materiał badawczy stanowiły wypowiedzi uczniów drugich klas liceum na pytanie: Gdybyś miał możliwość decydowania o Twojej edukacji muzycznej, co uważałbyś za konieczne? W ankiecie znalazło się 15 odpowiedzi, które respondenci wybierali i szeregowali według uznawanej ważności (istniała również możliwość dodania własnych uwag). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że na pierwszym miejscu najwięcej osób umieściło propozycję słuchania na lekcjach muzyki poważnej i młodzieżowej (27,67%), w dalszej kolejności wskazano skrócenie nauki przedmiotu (17,61%), zlikwidowanie przedmiotu (11,94%) oraz propozycję słuchania na zajęciach tylko muzyki młodzieżowej (11,94%). Dodatkowo ustalono, że 36,47% badanej młodzieży wyraziło chęć uczenia się gry na instrumencie, 32,7% chciałoby dyskutować o muzyce, a 28,3% miało życzenie, by więcej śpiewać oraz uczestniczyć w koncertach organizowanych w szkole. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono również, że pozytywne nastawienie do przedmiotu sprzyjało zwłaszcza zdobywaniu przez badanych umiejętności percepcyjnych, nie odnotowano natomiast jego dużej roli w zdobywaniu wiedzy o muzyce. |