Abstrakt: |
Badanie zrealizowano w ramach Programu Comenius – Eko-Matma mającego na celu podnoszenie kwalifikacji kadry oświatowej poprzez dofinansowywanie udziału nauczycieli w szkoleniach organizowanych w krajach europejskich z zakresu kształcenia przyrodniczego i matematycznego. Badaniem objęto placówki wychowania przedszkolnego, klasy początkowe I-III oraz klasy IV-VI szkół podstawowych z Finlandii, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Polski, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch. W badaniu oprócz uczniów uczestniczyła również kadra pedagogiczna, organy prowadzące placówki edukacyjne oraz organy nadzoru pedagogicznego. Głównym celem badania było określenie, w jaki sposób placówki edukacyjne organizują proces wychowawczy i dydaktyczny oraz w jaki sposób realizowane są założenia projektu Eko-Matma. W badaniu zastosowano szereg metod badawczych w postaci obserwacji, rozmowy, wywiadu, kwestionariusza ankiety, analizy dokumentów, analizy wytworów działania oraz testów pedagogicznych. Zadanie realizowane w Polsce, gdzie badaniem objęto Szkołę Podstawową nr 1 w Choszcznie, nosiło tytuł Moje miasto w czterech porach roku. Polegało ono na przygotowaniu prezentacji o tym samym tytule, a termin jego realizacji zaplanowano na listopad 2011 roku. Wśród korzyści udziału w projekcie Eko-Matma zdaniem nauczycieli znalazły się: poszerzenie metod i materiałów wykorzystywanych w nauczaniu matematyki i przyrody, nabycie przez nauczycieli umiejętności oceny efektywności stosowanych metod i strategii nauczania, nabycie umiejętności lepszego zaplanowania lekcji z wykorzystaniem nowoczesnej technologii informacyjno-komunikacyjnej, wymianę doświadczeń z nauczycielami z innych krajów i korzystanie z dobrych praktyk, promowanie metod rozwijających kreatywność dzieci, zwiększenie atrakcyjności przedmiotów ścisłych poprzez wykorzystanie scenariuszy zajęć łączących nauczanie przyrody z matematyką oraz korzystanie z zaplecza w postaci zadań interaktywnych, zwiększenie pomysłowości nauczycieli w zakresie prowadzenia zajęć lekcyjnych. Wśród korzyści udziału w projekcie uczniowie wymienili: uczestnictwo w dodatkowych zajęciach matematyczno-przyrodniczych rozwijających zainteresowania dzieci, wspólną zabawę i nawiązywanie przyjaźni, naukę logicznego myślenia, rozwijanie kompetencji i zainteresowań matematyczno-przyrodniczych, nabycie wiedzy dotyczącej innych krajów/kultur/języków, kształtowanie właściwych zachowań u uczniów. Wśród wspólnych dla uczniów i nauczycieli korzyści z udziału w projekcie znalazły się: tworzenie przyjaznego społeczeństwa informacyjnego poprzez wykorzystanie platformy Moodle, pobudzenie motywacji do nauki języków obcych, wykazanie podobieństw między środowiskami edukacyjnymi różnych krajów, nawiązanie i utrzymanie przyjaznych stosunków między krajami partnerskimi w poczuciu europejskiej przynależności społecznej, nawiązywanie kontaktów z uczniami, rodzicami i nauczycielami szkół partnerskich, doskonalenie własnego języka i języka angielskiego, doskonalenie umiejętności wykorzystywania narzędzi IT (TIK), czerpanie korzyści ze wspólnej pracy nauczycieli i uczniów w środowisku edukacji cyfrowej. |