Abstrakt: |
Celem badania było określenie stopnia realizacji projektów edukacyjnych w drugim etapie kształcenia oraz efektów ich realizacji. Badaniem ankietowym objęto 34 nauczycieli przyrody z losowo wybranych warszawskich szkół podstawowych. Wśród respondentów były same kobiety z wyższym wykształceniem, najczęściej uniwersyteckim (88,3%) na kierunku: biologia (55,9%). Przeważały nauczycielki mianowane (64,7%). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że większość nauczycielek wiedziała, że projekt edukacyjny jest strategią (67,6%) i zawiera wiele metod nauczania (26,4%). O projekcie edukacyjnym badane dowiadywały się najczęściej w ramach warsztatów organizowanych przez metodyka (49%), ewentualnie z publikacji metodycznych (35%) lub internetu (12%; TIK). Większość nauczycielek stosowała na lekcjach projekt edukacyjny (88,2%), najczęściej własnego autorstwa (55%) i raz w roku (50%), ewentualnie dwa razy w semestrze (25%). Niemal z taką samą częstotliwością realizowano projekty przedmiotowe (58,8%) i międzyprzedmiotowe (41,2%). Do pracy nad projektem nauczycielki wybierały najczęściej uczniów klas szóstych (42%) i piątych (39%). |