BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystanie Teorii Ograniczeń w procesie kształtowania kompetencji społecznych uczniów w młodszym wieku szkolnym
Data: [2012]
Badacz: Hewelia Hetmańczyk-Bajer
Abstrakt:

Badanie miało na celu ocenę efektywności stosowania narzędzi Teorii Ograniczeń w nauczaniu początkowym, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji społecznych uczniów. Do narzędzi tych zaliczały się Chmurka (wykorzystywana do rozwiązywania konfliktów), Gałąź (do przewidywania konsekwencji różnych zachowań) oraz Drzewo ambitnych celów (do planowania osiągnięcia określonego celu). Opracowano program oparty na praktycznym wykorzystaniu Teorii Ograniczeń oraz uwzględniający aktualną podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Zrealizowano go w grupie 36 uczniów klas trzecich (w tym 17 dziewcząt i 19 chłopców) jednej z zabrzańskich szkół podstawowych. Zajęcia odbywały się raz w tygodniu po 60-90 minut podczas jednego semestru. W ramach badania przeprowadzono również sondaż diagnostycznych wśród 120 nauczycielek klas I-III nauczania zintegrowanego w celu diagnozy kompetencji społecznych uczniów młodszych klas szkolnych oraz określenia świadomości ankietowanych w zakresie wpływu stosowanych metod na kształtowanie tych postaw. Zrealizowano również badania pilotażowe, w ramach których przeprowadzono pretest przy zastosowaniu sondażu diagnostycznego, skali ocen oraz techniki socjometrycznej (wśród narzędzi znalazł się Arkusz Zachowania się Ucznia B. Markowskiej oraz Kwestionariusz zachowania się dziecka w przedszkolu i szkole E.S. Schaefera i M. Aaronson w opracowaniu J. Rembowskiego). Na tym etapie skonstruowano wstępne scenariusze zajęć zrealizowanych w grupie trzecioklasistów podczas 10 spotkań. Na zakończenie badania przeprowadzono posttetst za pomocą opisanych narzędzi. Odnotowano bardzo istotne różnice w wynikach globalnych pretestu i posttestu przy najniższym poziomie istotności (0,001). Najważniejsze zmiany dotyczyły wykształcenia umiejętności współżycia i współdziałania z rówieśnikami, budowania empatii, kształtowania tolerancji oraz dostrzegania różnic i podobieństw między ludźmi. Doprowadzono również do wzmocnienia poczucia wartości i dostrzegania swoich mocnych stron u uczniów. Zdecydowanie zmniejszyła się liczba osób reagujących w sposób agresywny bądź bierny i wycofujący się w trudnych sytuacjach społecznych, jak niespodziewany konflikt lub wystąpienie na forum klasy. Odnotowano istotny spadek w zakresie nerwowości i nieśmiałości uczniów. Wykorzystanie narzędzi Teorii Ograniczeń wpłynęło również na zwiększenie poziomu stosowania reguł moralnych wśród uczniów.

Author's Keywords: social competences, Theory of Constraints, social-emotional education
Deskryptory TESE: metodyka, kompetencje społeczne, szkoła podstawowa, uczeń, rozwój dziecka, osobowość
TESE descriptors: learning theory, social competences, primary school, pupil, child development, personality
Publikacje:
  • Hetmańczyk-Bajer, H. (2012). Wykorzystanie Teorii Ograniczeń w procesie kształtowania kompetencji społecznych uczniów w młodszym wieku szkolnym. Chowanna, 2(39), 225-236.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"