BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystanie teorii inteligencji wielorakich jako możliwości indywidualizacji w edukacji wczesnoszkolnej
Data: wrzesień 2010
Badacz: Teresa Piątek, Anna Wańczyk-Welc
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu indywidualizacji w kształceniu wczesnoszkolnym oraz metod i form pracy wykorzystywanych przez nauczycieli w klasach I-III (badanie miało charakter pilotażowy). Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiej ankiety. Próbę stanowiło 30 nauczycieli klas I-III pracujących w placówkach, w których realizowano projekt Pierwsze Uczniowskie Doświadczenia Drogą do Wiedzy (w badaniu wzięły udział losowo wybrane szkoły podstawowe nr 3, 11, 14, 16 i 17 w Rzeszowie). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że respondenci definiowali indywidualizację w procesie edukacji jako dostosowanie nauczania do indywidualnych potrzeb dziecka, do możliwości rozwojowych każdego dziecka w klasie, do jego predyspozycji, zainteresowań i zdolności indywidualnych. Na podstawie udzielonych odpowiedzi ustalono, że zdecydowana większość badanych nauczycieli (26 osób) deklarowała stosowanie indywidualizacji w pracy z uczniami. Wśród najczęściej wskazywanych form i metod indywidualizacji znalazły się m.in.: stosowanie aktywnych i czynnościowych metod nauczania (w tym formy dramowe i teatralne), nauczanie zróżnicowane, wielopoziomowe oraz zajęcia dodatkowe.

Deskryptory TESE: inteligencja, edukacja, edukacja przedszkolna, opieka nad dzieckiem, rozwój dziecka
TESE descriptors: intelligence, education, pre-primary education, childcare, child development
Publikacje:
  • Piątek, T. i Wańczyk-Welc, A. (2011). Wykorzystanie teorii inteligencji wielorakich jako możliwości indywidualizacji w edukacji wczesnoszkolnej. W: E. Skrzetuska (red.), Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja, socjalizacja, integracja (s. 53-62). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"