Tytuł badania: |
Wykorzystanie tekstu literackiego na zajęciach języka polskiego jako obcego (motywy i oczekiwania studentów) |
Instytucja: |
|
Data: |
2007 – 2009 |
Badacz: |
Tamara Czerkies |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy długość kursu (liczba godzin) oraz poziom znajomości języka ma związek z wykorzystaniem na zajęciach tekstu literackiego? W jakim celu studenci czytają tekst literacki? Czy wykorzystanie tekstu literackiego staje się motywujące dla uczących się do tego, aby samodzielnie czytali? Próbę badawczą stanowili nauczyciele oraz studenci z wybranych 11 ośrodków uczących języka polskiego jako języka obcego (jpjo). Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety. Finalnie analizę oparto na wynikach otrzymanych od 416 studentów (co stanowiło 69% wszystkich kwestionariuszy). Wśród respondentów większość stanowiły osoby między 18. a 28. rokiem życia. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że zdaniem 66% ankietowanych zajęcia, na których wykorzystano tekst literacki, motywują do samodzielnego czytania i pracy w domu. Ustalono również, że uczestnicy kursów na niższych poziomach zaawansowania rzadko czytają teksty literackie w trakcie zajęć (przykłady z literatury wprowadzano najczęściej na zajęciach na poziomie średnio zaawansowanym). Głównym celem studentów sięgających po teksty literackie okazał się rozwój słownictwa i wiedzy na temat kultury. Wśród preferowanych rodzajów literackich respondenci najczęściej wskazywali prozę (65%). Jednocześnie zaobserwowano, że poezję wybierali w większości (56%) użytkownicy języków germańskich (w grupie użytkowników języków słowiańskich odsetek ten wynosił 34%). |
Autorskie słowa kluczowe: |
badania ankietowe, tekst literacki w nauczaniu jpjo, motywacja do uczenia się jpjo |
Deskryptory TESE: |
literatura, język, polski, nauczanie, nauczanie języka, metoda nauczania, student obcojęzyczny, student |
TESE descriptors: |
literature, language, Polish, teaching, language teaching, teaching method, foreign mother tongue student, student |
Publikacje: |
- Czerkies, T. (2011). Wykorzystanie tekstu literackiego na zajęciach języka polskiego jako obcego (motywy i oczekiwania studentów). Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 18, 113-128.
|