BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystanie symulacji komputerowych do minimalizowania niepowodzeń szkolnych
Data: 2008 – 2009
Badacz: Kamilla Wasilewska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy skuteczności oraz wpływu wspomagania komputerowego na osiągnięcia szkolne. Próbę badawczą stanowili uczniowie uczęszczający do drugich i trzecich klas technikum o profilach: ochrona środowiska oraz budownictwo. Do zebrania materiału wykorzystano metodę eksperymentu pedagogicznego, którą posłużono się na lekcjach matematyki (na zajęciach z grupą eksperymentalną tok nauczania wspomagano m.in. prezentacjami multimedialnymi oraz programami edukacyjnym; jednocześnie na bieżąco monitorowano wiedzę i umiejętności nabywane w trakcie zajęć z zastosowaniem symulacji komputerowych). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że uczniowie z grupy eksperymentalnej osiągnęli lepsze wyniki kształcenia na każdym poziomie wymagań. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem badani sprawniej rozwiązywali zadania na dwóch najniższych poziomach i częściej osiągali poprawne wyniki, rozwiązując trudniejsze zadania. Odnotowano również, że wykorzystanie programów komputerowych w kształceniu matematycznym rozwinęło u badanych umiejętności logicznego myślenia oraz poprawnego rozumowania i wnioskowania. Zaobserwowano ponadto sprawniejsze przyswajanie nowych treści oraz wzrostu zainteresowania przedmiotem. Dodatkowo zwrócono uwagę na znaczną poprawę wyników ankietowanych z wcześniej notowanymi niepowodzeniami szkolnymi.

Autorskie słowa kluczowe: techniki komputerowe, technologie informatyczne, media, techniki multimedialne, niepowodzenia szkolne
Author's Keywords: computer technology, information technology, media, multimedia technology, the failure of school
Deskryptory TESE: niepowodzenie szkolne, matematyka, tempo uczenia się, efekt uczenia się, proces uczenia się, uczeń, uczenie się, rozumowanie, rozumienie, nauczanie wspomagane komputerem, komputer
TESE descriptors: school failure, mathematics, learning pace, learning outcome, learning process, pupil, learning, reasoning, comprehension, computer-assisted learning, computer
Publikacje:
  • Wasilewska, K. (2009). Wykorzystanie symulacji komputerowych do minimalizowania niepowodzeń szkolnych. Zeszyty Naukowe Koszalińskiej Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych, 4, 149-156.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"