Tytuł badania: |
Wykorzystanie symulacji komputerowych do minimalizowania niepowodzeń szkolnych |
Data: |
2008 – 2009 |
Badacz: |
Kamilla Wasilewska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy skuteczności oraz wpływu wspomagania komputerowego na osiągnięcia szkolne. Próbę badawczą stanowili uczniowie uczęszczający do drugich i trzecich klas technikum o profilach: ochrona środowiska oraz budownictwo. Do zebrania materiału wykorzystano metodę eksperymentu pedagogicznego, którą posłużono się na lekcjach matematyki (na zajęciach z grupą eksperymentalną tok nauczania wspomagano m.in. prezentacjami multimedialnymi oraz programami edukacyjnym; jednocześnie na bieżąco monitorowano wiedzę i umiejętności nabywane w trakcie zajęć z zastosowaniem symulacji komputerowych). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że uczniowie z grupy eksperymentalnej osiągnęli lepsze wyniki kształcenia na każdym poziomie wymagań. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem badani sprawniej rozwiązywali zadania na dwóch najniższych poziomach i częściej osiągali poprawne wyniki, rozwiązując trudniejsze zadania. Odnotowano również, że wykorzystanie programów komputerowych w kształceniu matematycznym rozwinęło u badanych umiejętności logicznego myślenia oraz poprawnego rozumowania i wnioskowania. Zaobserwowano ponadto sprawniejsze przyswajanie nowych treści oraz wzrostu zainteresowania przedmiotem. Dodatkowo zwrócono uwagę na znaczną poprawę wyników ankietowanych z wcześniej notowanymi niepowodzeniami szkolnymi. |
Autorskie słowa kluczowe: |
techniki komputerowe, technologie informatyczne, media, techniki multimedialne, niepowodzenia szkolne |
Author's Keywords: |
computer technology, information technology, media, multimedia technology, the failure of school |
Deskryptory TESE: |
niepowodzenie szkolne, matematyka, tempo uczenia się, efekt uczenia się, proces uczenia się, uczeń, uczenie się, rozumowanie, rozumienie, nauczanie wspomagane komputerem, komputer |
TESE descriptors: |
school failure, mathematics, learning pace, learning outcome, learning process, pupil, learning, reasoning, comprehension, computer-assisted learning, computer |
Publikacje: |
- Wasilewska, K. (2009). Wykorzystanie symulacji komputerowych do minimalizowania niepowodzeń szkolnych. Zeszyty Naukowe Koszalińskiej Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych, 4, 149-156.
|