Abstrakt: |
Badanie na temat wykorzystania swobód wspólnego rynku w Unii Europejskiej przeprowadzono wśród 106 uczniów klas trzecich II Liceum Ogólnokształcącego w Zabrzu. Badani uczniowie to kolejny rocznik objęty obowiązkowym nauczaniem podstaw przedsiębiorczości; poza tym respondenci brali udział w innych formach szkolenia i warsztatach z zakresu rynku pracy. Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz ankiety. 72% badanych już podejmowało pracę zarobkową. Bez umowy było zatrudnionych 33% respondentów, na umowę zlecenie – 39%, jako wolontariusze – 12%, na umowę o dzieło – 12%. Pozostałe 4% uczniów było zatrudnionych w ramach innych umów. W opinii 88% respondentów dobra praca powinna być dobrze płatna, zdaniem 46% – interesująca i zgodna z wybranym zawodem, 54% – powinna dawać możliwość dalszego rozwoju, 30% – gwarantować stałość zatrudnienia, 9% – odbywać się w koleżeńskiej atmosferze. 19% uczniów wskazywało jako cechę dobrej pracy możliwość awansu, a 10% stawianie nowych wyzwań. 10% uznało za zaletę dobrej pracy pożyteczność dla innych ludzi. 48% respondentów zamierzało po maturze uczyć się i pracować dorywczo; 10% nie widziało możliwości godzenia pracy z dalszą edukacją. 37% ankietowanych planowało po ukończeniu szkoły wyjechać za granicę, 22% chciało tam podjąć studia. Do czynników zwiększających szanse na zatrudnienie respondenci zaliczyli: kontynuację nauki na studiach (73% wskazań), naukę języków obcych (73%), dodatkowe kursy (31%), praktyki za granicą (18%). |