BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystanie standardów kwalifikacji zawodowych przez potencjalnych użytkowników
Projekt badawczy:
  • Opracowanie i upowszechnienie krajowych standardów kwalifikacji zawodowych
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2005 – 2007
Badacz: Małgorzata Hunin, Urszula Jeruszka, Zbigniew Kramek
Abstrakt:

Celem badania było zdiagnozowanie stanu wykorzystania opracowanych 53 krajowych standardów kwalifikacji zawodowych przez potencjalnych użytkowników oraz uchwycenie zmian tego użytkowania w czasie. W badaniu zastosowano sondaż diagnostyczny z wykorzystaniem techniki ankiety i wywiadu (dobór celowy respondentów) oraz analizę dokumentów (literatury, dokumentacji programowych, informatorów). Próbę stanowiło 114 reprezentantów następujących instytucji: publicznych służb zatrudnienia (wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy oraz Centrów Informacji i Planowania Kariery Zawodowej), agencji zatrudnienia, stowarzyszeń zawodowych, komisji egzaminacyjnych, centrów kształcenia ustawicznego i praktycznego, szkół ponadgimnazjalnych zawodowych i uczelni, jednostek organizacyjnych Ochotniczych Hufców Pracy, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, zakładów doskonalenia zawodowego, ogólnopolskich organizacji związkowych i organizacji pracodawców, urzędów centralnych i ich agend, instytucji odpowiedzialnych za tzw. zawody regulowane, instytucji związanych z ubezpieczeniami społecznymi. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że badani przedstawiciele środowisk będących potencjalnymi użytkownikami standardów kwalifikacji zawodowych postulowali zwiększenie zakresu oddziaływania i stosowania dotychczas opracowanych 53 standardów. Wykorzystanie standardów w obszarze polityki zatrudnienia, edukacji zawodowej, polityki kadrowej przedsiębiorstw oraz ubezpieczeń społecznych zależało głównie od popularyzacji standardów i możliwości oddziaływania w środowisku edukacji i rynku pracy. Przedstawiciele edukacji postulowali również powiązanie standardów z aktualnym kształceniem zawodowym, w szczególności z podstawami programowymi kształcenia w zawodzie, programami nauczania oraz standardami egzaminacyjnymi. Przedstawiciele rynku pracy dostrzegali z kolei potrzebę uwzględnienia standardów w opisie wymagań kwalifikacyjnych dla zawodu, które mogłyby stanowić podstawę do formułowania ocen pracowniczych lub zakresu obowiązków. Najbardziej użytecznym elementem standardu dla służb personalnych w zakresie rekrutacji okazał się wykaz zadań zawodowych.

Deskryptory TESE: kwalifikacje zawodowe, kształcenie i szkolenie zawodowe, egzamin, program nauczania, pracobiorca
TESE descriptors: vocational qualification, vocational education and training, examination, curriculum, employee
Publikacje:
  • Hunin, M., Jeruszka, U. i Kramek, Z. (2007). Krajowe standardy kwalifikacji zawodowych – analiza wykorzystania i identyfikacja potrzeb. Pedagogika Pracy, 51, 90-106.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"