Abstrakt: |
Celem badania było określenie potrzeb użytkowników z zakresu doradztwa zawodowego, pośrednictwa pracy, edukacji zawodowej i gospodarowania zasobami ludzkimi, dotyczących opracowania kolejnych (po 53 już opracowanych) 200 standardów kwalifikacji zawodowych. Podstawową metodą wykorzystaną w badaniu był sondaż diagnostyczny przy zastosowaniu kwestionariusza Rozpoznanie potrzeb, dla jakich zawodów należy opracować standardy. Próba składała się z 149 osób reprezentujących stowarzyszenia zawodowe i organizacje pracodawców (około 35%); organizacje związkowe (około 15%); jednostki publiczne służb zatrudnienia, WUP, PUP (około 20%); szkoły zawodowe, CKP, CKU (około 20%); instytucje centralne i ich agendy, CKE, OKE (około 10%). Miejscem badania były głównie seminaria przeprowadzone w ramach kampanii informacyjnej dotyczącej idei opracowywania i wykorzystywania standardów kwalifikacji zawodowych. Do identyfikacji 200 zawodów, dla których potrzebne są standardy kwalifikacji, oprócz sondażu wykorzystano również analizę danych statystycznych oraz istniejących opracowań i raportów z badań (w tym sporządzonych przez Rządowe Centrum Studiów Strategicznych). Uwzględniono także uwagi wniesione przez różne zainteresowane instytucje, w tym Polskie Stowarzyszenie Dekarzy, Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych czy Ministerstwo Gospodarki. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że przedstawiciele wielu obszarów zawodowych byli gotowi współpracować w projektowaniu, ocenianiu i wdrażaniu standardów. Oczekiwania badanych dotyczyły w szczególności służb personalnych, gospodarowania zasobami ludzkimi i planowania rozwoju zawodowego pracowników. Często zwracano uwagę na konieczność rozszerzenia prac projektowych nad standardami kwalifikacji zawodowych o stanowiska pracy występujące w zawodach nowych, nieposiadających jeszcze unormowanego statusu prawnego w kwalifikacji zawodów i specjalności. Środowisko edukacyjne oczekiwało również tworzenia standardów wymagań egzaminacyjnych, które miałyby potwierdzić kwalifikacje zawodowe. Wymagania takie powinny być oparte o rzeczywiste opisy zadań zawodowych funkcjonujących na stanowiskach pracy. |