BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Psychospołeczne korelaty doświadczania alienacji przez nieletnich chłopców
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Małgorzata Błądek
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu znalezienia odpowiedzi na pytanie, czy poczucie alienacji wpływa na łamanie prawa przez młodego człowieka. Główny problem badawczy stanowiły psychospołeczne korelaty doznawania alienacji przez nieletnich chłopców. Sformułowano następujące hipotezy: nieletni chłopcy z dużych miast istotnie częściej doświadczają alienacji; u nieletnich chłopców doświadczających ubóstwa występuje istotnie wyższy poziom alienacji; przeżywanie alienacji w istotny sposób współwystępuje z poczuciem własnej skuteczności; poczucie alienacji w istotny sposób koreluje ze strategiami zaradczymi podejmowanymi w sytuacjach trudnych. W badaniu wzięło udział 115 chłopców, w wieku od 14 do 17 lat; większość pochodziła i mieszkała w miastach; ponad połowa respondentów wywodziła się z rodzin pełnych, w których rodzice nie wyjeżdżali za granicę w celach zarobkowych. Badani byli umieszczeni w ośrodkach zamkniętych, placówkach otwartych lub przebywali w warunkach wolnościowych. W badaniu posłużono się wywiadem, Skalą Poczucia Alienacji, Kwestionariuszem Oceny Własnego Życia oraz Strategicznym Podejściem do Skali Radzenia Sobie – Wersją Sytuacyjną (SACS). W wyniku przeprowadzonego badania nie potwierdzono hipotezy pierwszej. Wśród mieszkańców dużych i średnich miast oraz wsi zanotowano różnice w poczuciu bezsensu. Wykazano, że respondenci pochodzący ze środowiska wiejskiego doznawali istotnie większego poczucia bezsensu niż młodzież z miast liczących do 100 tys. mieszkańców. Analiza danych ujawniła, że wszyscy badani z podobną intensywnością odczuwali osamotnienie, wyobcowanie oraz zagubienie. Uzyskany materiał pozwolił częściowo potwierdzić drugą hipotezę. W zakresie poziomu doświadczanej alienacji zaobserwowano różnice w poczuciu izolacji reprezentowane przez chłopców o złej sytuacji materialnej. W porównaniu z młodzieżą deklarującą raczej dobre oraz dobre warunki bytowe ich poczucie wyizolowania było istotnie wyższe. Częściowo potwierdzono także hipotezę trzecią i czwartą. Na podstawie uzyskanego materiału wykazano występowanie istotnych statystycznie ujemnych współzależności pomiędzy poczuciem alienacji a odwoływaniem się do działań asertywnych, ostrożnych oraz nawiązywaniem współpracy społecznej. Wysnuto wniosek, że im większy stopień odczuwanej alienacji nieletnich, tym bardziej skłonni są oni do korzystania z negatywnych, infantylnych strategii zaradczych.

Deskryptory TESE: dobre samopoczucie, osobowość, postawa, zachowania, zachowania społeczne, autonomia osobista, młodzież
TESE descriptors: well-being, personality, attitude, behaviour, social behaviour, personal autonomy, youth
Publikacje:
  • Błądek, M. (2011). Psychospołeczne korelaty doświadczania alienacji przez nieletnich chłopców. Problemy Społeczne, 1, 30-34.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"