Tytuł badania: |
Psychospołeczne korelaty bezradności społecznej |
Instytucja: |
|
Data: |
2003 – 2005 |
Badacz: |
Ewa Wysocka |
Abstrakt: |
Badanie dotyczyło następujących zagadnień: poziomu i wymiaru kryzysu w wartościowaniu; strategii radzenia sobie z problemami życiowymi oraz nastawienia wobec siebie i świata jako konsekwencji doświadczeń życiowych. Badanie miało charakter sondażowy i diagnostyczny; do zebrania materiału posłużono się kwestionariuszem ankiety. W badanej próbie znalazło się 212 studentów pedagogiki oraz 236 młodych dorosłych z wykształceniem wyższym (do 30. roku życia), wśród których było 24 respondentów doświadczających problemów z adaptacją zawodową. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że to młodzi dorośli, którzy mają problemy z adaptacją zawodową, doświadczają większego niż studenci kryzysu w wartościowaniu. Różnica między obiema grupami badanych uwidoczniła się w dwóch wymiarach kryzysu w wartościowaniu – poczuciu niezrealizowania wartości i ich zagubieniu. Wśród młodzieży akademickiej zauważono słabą tendencję do formowania się postaw życiowych o charakterze prorozwojowym, a wśród osób z problemami w realizacji roli zawodowej stwierdzono dezintegrujący rozwój osobowy. |
Deskryptory TESE: |
student, kompetencje społeczne, umiejętności zawodowe, praca, bezrobocie |
TESE descriptors: |
student, social competences, skill, labour, unemployment |
Publikacje: |
- Wysocka, E. (2008). Psychospołeczne korelaty bezradności społecznej. Polityka Społeczna, 4, 1-9.
|