BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Psychospołeczne funkcjonowanie rodziny z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym
Data: [2009]
Badacz: Wojciech Kułak, Ewa Wiśniewska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu porównania kondycji psychospołecznej rodzin z dziećmi z porażeniem mózgowym z rodzinami dzieci zdrowych. W badaniu wzięły udział 133 rodziny z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym w wieku od dwóch do 18 lat. Wszystkie rodziny pochodziły z województwa mazowieckiego. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. W analizie statystycznej posłużono się testem chi-kwadrat. Postać mózgowego porażenia dziecięcego była zróżnicowana wśród chorych dzieci. Na podstawie wyników badania stwierdzono lęk o przyszłość dzieci w rodzinach z chorym potomstwem. Stwierdzono występowanie konfliktów związanych z zakresem opieki nad dzieckiem, sensem małżeństwa i rodzicielstwa w rodzinach z dziećmi z porażeniem mózgowym. Wśród rodzin z chorymi i zdrowymi dziećmi najważniejsze były takie wartości jak zdrowie, szczęście rodzinne i wychowanie dzieci. Połowa rodziców chorych dzieci stwierdziła, że niepełnosprawność dziecka wniosła wiele pozytywnych relacji. W porównaniu z rodzicami dzieci zdrowych rodzice chorych dzieci niżej oceniali relacje małżeńskie i wskazywali na występowanie konfliktów związanych z sensem rodzicielstwa i małżeństwa.

Autorskie słowa kluczowe: mózgowe porażenie dziecięce, emocje rodziców
Author's Keywords: infantile cerebral palsy
Deskryptory TESE: zdrowie, rodzina, rodzice, specjalne potrzeby edukacyjne, choroba, problemy zdrowotne
TESE descriptors: health, family, parents, special educational needs, illness, health problems
Publikacje:
  • Wiśniewska, E. i Kułak, W. (2010). Psychospołeczne funkcjonowanie rodziny z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym. Przegląd Pediatryczny, 4, 218-225.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"