BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Psychospołeczne problemy młodzieży z dysfunkcją narządu wzroku
Instytucja:
Data: [2014]
Badacz: Małgorzata Bilewicz
Abstrakt:

Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Inwentarz HPI: Problemy Osób Niepełnosprawnych T. Witkowskiego. Do grupy podstawowej zakwalifikowano uczniów niewidomych i słabowidzących z Ośrodków Szkolno-Wychowawczych w Warszawie, Krakowie i Lublinie oraz uczestników turnusu rehabilitacyjnego w Bydgoszczy. Natomiast w grupie porównawczej znaleźli się uczniowie pełnosprawni, uczęszczający do liceów i techników w Białymstoku. W obu grupach było po 80 osób. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że niepełnosprawna młodzież zdaje sobie sprawę z ograniczeń wynikających z ich niepełnosprawności, nie stanowią one jednak przeszkód w realizacji ich zamierzeń. Odnotowano również, że młodzież pełnosprawna w mniejszym stopniu niż ich niepełnosprawni rówieśnicy uczestniczy w życiu rodzinnym. Niepełnosprawni badani okazali się ostrożniejsi w kontakcie z innymi niż ich pełnosprawni rówieśnicy. Badani z dysfunkcją wzroku oceniali siebie jako bardziej wrażliwych na sposób traktowania ich przez inne osoby. Niepełnosprawni czuli, że są oceniani przez innych jako obywatele drugiej kategorii. Okazało się ponadto, że pełnosprawni uczniowie częściej niż ich niepełnosprawni rówieśnicy borykali się z problemami egzystencjalnymi. Stwierdzono również, że badani z dysfunkcją wzroku chcieli wykazać się większymi możliwościami w nauce niż osoby z grupy porównawczej.

Deskryptory TESE: upośledzenie percepcji, upośledzenie, niekorzystne położenie, specjalne potrzeby edukacyjne, relacje interpersonalne, osoby niepełnosprawne
TESE descriptors: sensory impairment, disability, disadvantaged background, special educational needs, interpersonal relations, people with disabilities
Publikacje:
  • Bilewicz, M. (2015). Psychospołeczne problemy młodzieży z dysfunkcją narządu wzroku. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 1, 67-85.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"