Abstrakt: |
Badanie miało na celu analizę opinii studentów pedagogiki resocjalizacyjnej na temat edukacji i resocjalizacji w placówkach penitencjarnych. Badaniem ankietowym objęto 236 studentów. Wyniki badania porównano z wynikami analogicznego badania przeprowadzonego w latach 2002-2003. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że – podobnie jak w badaniach wcześniejszych – respondenci akceptowali stosowanie zasady podmiotowości w resocjalizacji oraz wyrażali wiarę w sam proces resocjalizacji. 60% studentów zadeklarowało wiarę w sukces programów naprawczych, przekładających się na pozytywną, prospołeczną zmianę zachowania. Badani twierdzili, że każdy człowiek może się zmienić przy sprawiedliwej karze i dobrej resocjalizacji. Taki sam wyniki uzyskano w badaniu z lat 2002-2003 (60%). 82% badanych uważało za słuszne przyznawanie praw osadzonym. Odsetek ten niemal nie uległ zmianie w porównaniu z badaniem wcześniejszym (84%). Znakomita większość, bo 96% respondentów, wyraziła gotowość do dalszej nauki, rozwoju i pogłębiania umiejętności zawodowych. W poprzedniej edycji odpowiedzi takiej udzieliło 98% studentów. 68% zamierzało podjąć się pracy zgodnej z uzyskanym wykształceniem, czyli nieco mniej niż w latach 2002-2003 (75%). |