BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Radzenie sobie ze stresem przez młodzież gimnazjalną
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Bogumiła Bobik
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy zarówno czynników powodujących stres u młodzieży gimnazjalnej, jak i podejmowanych sposobów radzenia sobie z nim w sytuacjach trudnych. Sformułowano następujące problemy badawcze: jakie czynniki młodzież uznaje za najbardziej stresujące i jak często odczuwa stres; jaka jest wiedza i opinia młodzieży na temat stresu; jak sytuacja rodzinna wpływa na powstawanie stresu u młodzieży gimnazjalnej; czy sytuacja szkolna oraz stosunki z rówieśnikami w istotny sposób wpływają na wywołanie stresu u nastolatków; jakie są sposoby radzenia sobie ze stresem przez uczniów szkół gimnazjalnych. Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety. Kwestionariusz wypełniło 209 uczniów (w tym 98 dziewcząt i 111 chłopców) z 11 klas gimnazjalnych, w wieku 13-17 lat. 81% dziewcząt i 72% chłopców odczuwało stres co najmniej dwa, trzy razy w tygodniu. Wykazano, że czynnikami powodującymi napięcie były m.in. szkoła (57%), dom (19%), problemy uczuciowe (13%), nowe sytuacje (6%) czy kontakty towarzyskie (4%). Do najczęstszych objawów stresu zaliczono drżenie rąk (21%), uczucie gorąca (20%), zwiększoną potliwość (19%), pustkę w głowie (18%), bóle brzucha (10%), mdłości (5%) oraz ból głowy (4%). Uzyskany materiał pozwolił ustalić, że stres częściej odczuwali uczniowie pochodzący z rodzin niepełnych niż pełnych. W związku z postawą rodzicielską badani wymieniali takie czynniki stresogenne jak nadmierne wymagania (43%), konfliktowość (30%), obojętność rodziców (23%) oraz złą sytuację materialną (4%). Ustalono, że w środowisku szkolnym czynnikami wywołującymi stres były przede wszystkim klasówki i odpowiedzi ustne (41%), kontakty z rówieśnikami (27%) oraz rygorystyczni nauczyciele (14%). Wśród strategii radzenia sobie ze stresem młodzież wskazywała m.in. znajdowanie innego zajęcia (13%), uprawianie sportu (12%), palenie papierosów (11%), krzyk (7%), czytanie książek (6%), sen (7%) czy kąpiel (6%).

Deskryptory TESE: młodzież, zachowania, dobre samopoczucie, postawa, kompetencje społeczne, strategia
TESE descriptors: youth, behaviour, well-being, attitude, social competences, policy
Publikacje:
  • Bobik, B. (2011). Radzenie sobie ze stresem przez młodzież gimnazjalną. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 10, 44-50.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"