BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Radzenie sobie ze stresem przez matki dzieci z upośledzeniem umysłowym
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Agnieszka Masłowiecka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Sytuacja życiowa matek dzieci upośledzonych umysłowo (wiek, poziom wykształcenia, aktywność zawodowa, obecność partnera, posiadanie innych zdrowych dzieci), predyspozycje osobowościowe (przeżywanie lęku i lęku społecznego) oraz cechy dotyczące dziecka (jego wiek, płeć, stopień upośledzenia umysłowego, widoczność upośledzenia) sprzyjają stosowaniu określonych stylów radzenia sobie ze stresem. 2) Stosowane style radzenia sobie mogą ze sobą współwystępować. Próbę badawczą stanowiło 40 matek dzieci z zaburzonym rozwojem, podopiecznych Ośrodka Wczesnej Pomocy Dzieciom Upośledzonym „Dać szansę” przy Dziecięcym Szpitalu Klinicznym w Białymstoku. Do zebrania materiału posłużono się m.in.: Skalą do badania rozwoju psychomotorycznego dziecka w wieku 0-3 lat, Skalą Lęku Przed Negatywną Oceną Leary’ego i Kowalskiej oraz Kwestionariuszem CISS. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że matki preferujące styl zadaniowy były lepiej wykształcone, aktywne zawodowo, młodsze oraz prezentowały niski poziom lęku społecznego. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem koncentracja na emocjach występowała u osób odczuwających silny lęk oraz dotyczyła kobiet wychowujących małe dzieci z dysmorfią twarzową. Wykazano również, że unikający styl radzenia sobie wybierały samotne matki odczuwające silny lęk społeczny oraz nieposiadające drugiego dziecka.

Autorskie słowa kluczowe: stres, stres rodzicielski, radzenie sobie ze stresem, upośledzenie umysłowe, zaburzenia rozwojowe
Author's Keywords: stress, parenting stress, coping, mental retardation, developmental disabilities
Deskryptory TESE: upośledzenie, opieka nad dzieckiem, wychowanie dziecka, dziecko, rodzice, relacja rodzice – dziecko, płeć żeńska, osoby niepełnosprawne
TESE descriptors: disability, childcare, child rearing, child, parents, parent-child relation, female, people with disabilities
Publikacje:
  • Masłowiecka, A. (2006). Radzenie sobie ze stresem przez matki dzieci z upośledzeniem umysłowym. Psychologia Rozwojowa, 1, 119-130.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"