Abstrakt: |
Przedmiotem badania było określenie stylów radzenia sobie ze stresem przez młodzież oraz charakterystyka zależności między preferowanymi stylami radzenia sobie ze stresem a osiągnięciami szkolnymi. Do pomiaru stylów radzenia sobie ze stresem wykorzystano kwestionariusz CISS (złożony z 48 twierdzeń, które tworzą trzy skale odpowiadające trzem stylom radzenia sobie wyróżnionym przez Endlera i Parkera: styl skoncentrowany na zadaniu, styl skoncentrowany na emocjach i styl skoncentrowany na unikaniu). Osiągnięcia szkolne badanych uczniów określono na podstawie średniej ocen z przedmiotów szkolnych. W badaniu uczestniczyło 80 uczniów klas drugich i trzecich Zespołu Szkół Elektronicznych w Lublinie. W badanej próbie było 11 kobiet. Wiek badanych mieścił się w przedziale 17–18 lat. 33 badanych używało stylu skoncentrowanego na zadaniu, 16 – skoncentrowanego na emocjach, a 31 – na unikaniu. Wśród osób z ostatniej grupy 16 uczniów wybierało angażowanie się w czynności zastępcze, a 15 poszukiwało kontaktów towarzyskich. Jeśli chodzi o osiągnięcia szkolne, 11,25% miało oceny bardzo dobre, 36,25% – dobre, 45% – dostateczne, a 7,5% – niedostateczne. Nie stwierdzono zależności między stylami radzenia sobie ze stresem a ocenami szkolnymi (korelacje okazały się niskie i nieistotne statystycznie). Należy sądzić zatem, że na stres szkolny uczniów wpływają nie tylko oceny, lecz także inne czynniki funkcjonujące na terenie szkoły. |