BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Radzenie sobie ze stresem a osiągnięcia szkolne uczniów
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Anna Siudem
Abstrakt:

Przedmiotem badania było określenie stylów radzenia sobie ze stresem przez młodzież oraz charakterystyka zależności między preferowanymi stylami radzenia sobie ze stresem a osiągnięciami szkolnymi. Do pomiaru stylów radzenia sobie ze stresem wykorzystano kwestionariusz CISS (złożony z 48 twierdzeń, które tworzą trzy skale odpowiadające trzem stylom radzenia sobie wyróżnionym przez Endlera i Parkera: styl skoncentrowany na zadaniu, styl skoncentrowany na emocjach i styl skoncentrowany na unikaniu). Osiągnięcia szkolne badanych uczniów określono na podstawie średniej ocen z przedmiotów szkolnych. W badaniu uczestniczyło 80 uczniów klas drugich i trzecich Zespołu Szkół Elektronicznych w Lublinie. W badanej próbie było 11 kobiet. Wiek badanych mieścił się w przedziale 17–18 lat. 33 badanych używało stylu skoncentrowanego na zadaniu, 16 – skoncentrowanego na emocjach, a 31 – na unikaniu. Wśród osób z ostatniej grupy 16 uczniów wybierało angażowanie się w czynności zastępcze, a 15 poszukiwało kontaktów towarzyskich. Jeśli chodzi o osiągnięcia szkolne, 11,25% miało oceny bardzo dobre, 36,25% – dobre, 45% – dostateczne, a 7,5% – niedostateczne. Nie stwierdzono zależności między stylami radzenia sobie ze stresem a ocenami szkolnymi (korelacje okazały się niskie i nieistotne statystycznie). Należy sądzić zatem, że na stres szkolny uczniów wpływają nie tylko oceny, lecz także inne czynniki funkcjonujące na terenie szkoły.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, trudności w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce, specjalne potrzeby edukacyjne, osobowość
TESE descriptors: learning outcome, learning difficulty, re-assessment, special educational needs, personality
Publikacje:
  • Siudem, A. (2005). Radzenie sobie ze stresem a osiągnięcia szkolne uczniów. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Lublin – Polonia. Sectio J, 18, 155-165.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"