BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Radzenie sobie w sytuacjach trudnych przez rodziców dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
Instytucja:
Data: [2002]
Badacz: Monika Parchomiuk
Abstrakt:

Badanie miało na celu znalezienie odpowiedzi na następujące pytania: jakie formy radzenia sobie podejmują rodzice zamieszkujący w mieście i na wsi; jak radzą sobie w sytuacjach trudnych matki i ojcowie legitymujący się różnym poziomem wykształcenia; jak radzą sobie matki i ojcowie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym znajdujący się w odmiennych sytuacjach zawodowych (pracujący bądź nie); jakie są sposoby radzenia sobie rodziców w zależności od cech związanych z dzieckiem: płci, rodzaju zaburzeń (złożoność niepełnosprawności) oraz stopnia samodzielności życiowej dziecka. Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem Kwestionariusza CISS (oprac. Endler i Parker). Łącznie przebadano 101 matek i 91 ojców – byli to rodzice dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym w wieku przedszkolnym (3-7 lat), którzy wykazują (w większości) niesamodzielność w zakresie podstawowych czynności życiowych (siedzenie, chodzenie, mycie, ubieranie, jedzenie itp.). Dominującym stylem – zarówno dla matek, jak i ojców – był styl zadaniowy. Styl zadaniowy przeważał w grupie matek czynnych zawodowo. U mężczyzn z wykształceniem zawodowym i podstawowym dominował unikowy styl (bierna postawa wobec problemów życiowych).

Deskryptory TESE: osoby niepełnosprawne, rodzice, postawa, badania naukowe, problemy zdrowotne
TESE descriptors: people with disabilities, parents, attitude, research, health problems
Publikacje:
  • Parchomiuk, M. (2003). Radzenie sobie w sytuacjach trudnych przez rodziców dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 3, 61-68.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"