Tytuł badania: |
Radzenie sobie w sytuacjach trudnych ojców dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną |
Instytucja: |
|
Data: |
luty 2013 |
Badacz: |
Anna Gagat-Matuła, Agnieszka Podbilska-Kłosowska |
Abstrakt: |
Poszukiwano odpowiedzi na następujące pytania badawcze: Które ze stylów radzenia sobie preferują ojcowie dzieci niepełnosprawnych? Czy różnią się one istotnie w tym zakresie od ojców dzieci pełnosprawnych? Które ze strategii radzenia sobie w sytuacjach trudnych preferują ojcowie dzieci niepełnosprawnych i czy różnią się one istotnie w tym zakresie od ojców dzieci pełnosprawnych? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz COPE i ankietę własnej konstrukcji. Dobór próby miał charakter celowy. W badaniu wzięło udział 30 ojców wychowujących dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz 30 ojców dzieci pełnosprawnych. Wiek dzieci z niepełnosprawnością mieścił się w granicach 7-9 lat. Na podstawie wyników badania potwierdzono duże podobieństwo między stylami oraz strategiami radzenia sobie w sytuacjach trudnych obieranymi rzez ojców dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz dzieci pełnosprawnych. Wśród stylów, podobnie jak przy wyborze strategii, dominowało w obu grupach skoncentrowanie na problemie, a więc działanie przyczyniające się do znalezienia racjonalnego rozwiązania sytuacji. Często wybierano również strategię zwracania się ku religii oraz akceptacji. Podobną rangę w obu grupach miał brak podejmowania prób prowadzących do rozwiązania trudnej sytuacji. |
Deskryptory TESE: |
rodzina, rodzice, wychowanie dziecka, osobowość, osoby niepełnosprawne, upośledzenie |
TESE descriptors: |
family, parents, child rearing, personality, people with disabilities, disability |
Publikacje: |
- Gagat-Matuła, A. i Podbilska-Kłosowska, A. (2014). Radzenie sobie w sytuacjach trudnych ojców dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Wychowanie na co Dzień, 9, 20-24.
|