BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena poziomu agresywności „przestępczych dziewcząt” według IPSA
Data: [2010]
Badacz: Marcin Jurczyk
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza poziomu agresywności dziewcząt umieszczonych w placówce opiekuńczej o charakterze poprawczym. Badanie prowadzono na terenie Zakładu Poprawczego w Zawierciu, w zakładzie o charakterze półotwartym, do którego przyjmowane są nieletnie w wieku od 13 do 21 lat, najczęściej za kradzieże, pobicia oraz zabójstwa. W badaniu wzięło udział 60 wychowanek, a poziom i kierunek ich agresywności mierzono Inwentarzem Psychologicznym Syndromu Agresji autorstwa Z.B. Gasia. Analizę uzyskanego materiału badawczego oparto na następujących syndromach: samoagresja emocjonalna, samoagresja fizyczna, wrogość wobec otoczenia, nieuświadomione skłonności agresywne, agresja przemieszczona, agresja pośrednia, agresja słowna oraz agresja fizyczna. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że bardzo wysoki poziom samoagresji fizycznej uzyskało 38 osób, natomiast wysoki – 21, co w ogólnej klasyfikacji wyniosło 98,3% badanych dziewcząt. Negatywne nastawienie wobec otoczenia zanotowano na poziomie wysokim u 33 osób, a na bardzo wysokim – u 19 (łącznie 86,7% wszystkich wychowanek). Analiza danych ujawniła ponadto, że nieuświadomione skłonności agresywne dotyczyły na poziomie przeciętnym zachowań 23 respondentek, wysokim – 17, a bardzo wysokim – 19. Do aktów agresji przemieszczonej (m.in. trzaskania drzwiami, uderzania pięścią w stół, niszczenia różnych przedmiotów) dopuszczało się na poziomie wysokim 31 badanych, natomiast bardzo wysokim – 17. Ponadto wykazano, że agresję pośrednią na poziomie wysokim stosowało 86,7% nieletnich, agresję słowną – 56,7%, agresję fizyczną – 80%. Wyniki badania ujawniły również, że ponad połowa wychowanek (63,3%) nie kontrolowała przejawów swojego agresywnego zachowania.

Deskryptory TESE: przemoc, płeć żeńska, dzieci w placówkach opiekuńczych, zachowania, kompetencje społeczne
TESE descriptors: violence, female, children in public care, behaviour, social competences
Publikacje:
  • Jurczyk, M. (2011). Ocena poziomu agresywności „przestępczych dziewcząt” według IPSA (analiza wyników badań własnych). Opieka, Wychowanie, Terapia, 1-2, 5-8.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"