Abstrakt: |
Głównym przedmiotem badania było pytanie: jak przebiega proces socjalizacji dziecka w rodzinie wielodzietnej. Sformułowano także następujące pytania szczegółowe: jak dziecko z rodziny wielodzietnej funkcjonuje w roli ucznia; jak dziecko z rodziny wielodzietnej funkcjonuje w roli kolegi; jak dziecko z rodziny wielodzietnej funkcjonuje w roli członka społeczności szkolnej. Badaniem objęto 200 rodzin wielodzietnych (w tym 200 rodziców oraz 200 uczniów pięciu szkół gimnazjalnych z województwa świętokrzyskiego: Gimnazjum nr 5, Gimnazjum nr 9, Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych z Kielc oraz Gimnazjum w Morawicy i Gimnazjum w Sukowie). Do zebrania materiału badawczego zastosowano sondaż diagnostyczny oraz metodę indywidualnych przypadków, technikę ankiety (w tym: narzędzie własne oraz narzędzie standaryzowane, tj. kwestionariusz E. Zwierzyńskiej i A. Matuszewskiego Ja wobec klasy, Klasa wobec mnie) oraz technikę socjometryczną J.L. Moreno. Zdecydowana większość badanych uczniów oceniła siebie jako ucznia średniego (63%), wysoki poziom osiągnięć wskazało 27% badanych, natomiast niski – 1,5%. Wykazano, że wśród respondentów dominującymi okazały się zainteresowania sportowe (45,3%), następnie artystyczne (25,4%), humanistyczne (19,9%) oraz techniczne (16,91%). Najmniej liczną grupę reprezentowały osoby interesujące się przedmiotami ekonomicznymi (2,4%). Pod względem samopoczucia wśród rówieśników w klasie zdecydowana większość dzieci z rodzin wielodzietnych czuła się dobrze (59,2%), bardzo dobrze – 27,8%, przeciętnie – 11,9%, natomiast zdecydowanie niekomfortowo czuła się tylko jedna osoba. Zebrany materiał pozwolił stwierdzić, że niemal wszyscy respondenci lubili szkołę (91%), 18 osób (8,9%) nie podzielało tego zdania. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi wykazano, że w badanych rodzinach wielodzietnych proces socjalizacji przebiegał prawidłowo, a uczniowie wychowujący się w nich utrzymywali szerokie kontakty z rówieśnikami. |