BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcjonowanie dziecka z rodziny wielodzietnej w szkole (rola ucznia, kolegi, członka społeczności szkolnej)
Instytucja:
Data: 2008
Badacz: Paulina Forma
Abstrakt:

Głównym przedmiotem badania było pytanie: jak przebiega proces socjalizacji dziecka w rodzinie wielodzietnej. Sformułowano także następujące pytania szczegółowe: jak dziecko z rodziny wielodzietnej funkcjonuje w roli ucznia; jak dziecko z rodziny wielodzietnej funkcjonuje w roli kolegi; jak dziecko z rodziny wielodzietnej funkcjonuje w roli członka społeczności szkolnej. Badaniem objęto 200 rodzin wielodzietnych (w tym 200 rodziców oraz 200 uczniów pięciu szkół gimnazjalnych z województwa świętokrzyskiego: Gimnazjum nr 5, Gimnazjum nr 9, Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych z Kielc oraz Gimnazjum w Morawicy i Gimnazjum w Sukowie). Do zebrania materiału badawczego zastosowano sondaż diagnostyczny oraz metodę indywidualnych przypadków, technikę ankiety (w tym: narzędzie własne oraz narzędzie standaryzowane, tj. kwestionariusz E. Zwierzyńskiej i A. Matuszewskiego Ja wobec klasy, Klasa wobec mnie) oraz technikę socjometryczną J.L. Moreno. Zdecydowana większość badanych uczniów oceniła siebie jako ucznia średniego (63%), wysoki poziom osiągnięć wskazało 27% badanych, natomiast niski – 1,5%. Wykazano, że wśród respondentów dominującymi okazały się zainteresowania sportowe (45,3%), następnie artystyczne (25,4%), humanistyczne (19,9%) oraz techniczne (16,91%). Najmniej liczną grupę reprezentowały osoby interesujące się przedmiotami ekonomicznymi (2,4%). Pod względem samopoczucia wśród rówieśników w klasie zdecydowana większość dzieci z rodzin wielodzietnych czuła się dobrze (59,2%), bardzo dobrze – 27,8%, przeciętnie – 11,9%, natomiast zdecydowanie niekomfortowo czuła się tylko jedna osoba. Zebrany materiał pozwolił stwierdzić, że niemal wszyscy respondenci lubili szkołę (91%), 18 osób (8,9%) nie podzielało tego zdania. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi wykazano, że w badanych rodzinach wielodzietnych proces socjalizacji przebiegał prawidłowo, a uczniowie wychowujący się w nich utrzymywali szerokie kontakty z rówieśnikami.

Author's Keywords: school, family, the role of a student, a schoolmate and a member of the school community, socialization
Deskryptory TESE: rodzina, kompetencje społeczne, postawa wobec szkoły, atmosfera w klasie, szkoła, pochodzenie społeczne
TESE descriptors: family, social competences, attitude towards school, classroom climate, school, social background
Publikacje:
  • Forma, P. (2011). Funkcjonowanie dziecka z rodziny wielodzietnej w szkole (rola ucznia, kolegi, członka społeczności szkolnej). Pedagogika Społeczna, 1, 83-102.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"