BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcjonowanie emocjonalne wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego
Data: marzec 2013 – czerwiec 2013
Badacz: Justyna Siemionow
Abstrakt:

Badanie o charakterze indywidualnym przeprowadzono z wykorzystaniem Testu Rozumienia Emocji Anny Matczak i Joanny Piekarskiej. Wychowanków MOW poddano również ocenie w ramach tzw. zespołów wychowawczych służących do ewaluacji prowadzonych oddziaływań resocjalizacyjnych. 3 wychowawców analizowało zachowania każdego chłopca. Analiza zachowań nieletnich dotyczyła takich zagadnień jak: wyniki w nauce, realizowanie zadań wyznaczanych przez wychowawcę, naruszanie regulaminu MOW, samodzielność w działaniu, terminowe powroty z udzielanych przepustek i urlopów, udział w zajęciach dodatkowych i kołach zainteresowań. W badaniu wzięło udział 46 wychowanków MOW nr 1 w Marlborku; badani byli uczniami klas I-III w gimnazjach. Opóźnienie szkolne respondentów sięgało 2 lat. Na podstawie wyników badania potwierdzono dwie hipotezy badawcze: zajęcia psychoterapeutyczne/psychoedukacyjne dostosowane do potrzeb i możliwości wychowanków mogą przynieść pozytywne rezultaty, jeśli chodzi o rozumienie własnych emocji i ich źródeł wśród badanych uczniów; celem tych zajęć jest nauka poprawnego wyrażania emocji i nazywania ich tak, by były zrozumiałe dla innych. Nie potwierdzono natomiast hipotezy, zgodnie z którą zakładano, że wychowankowie z łatwością rozpoznają u siebie i innych emocje proste i skrajne stany emocjonalne. Zaobserwowano ponadto, że zmiany w zachowaniu wystąpiły nie tylko u uczestników zajęć, lecz także w grupie podopiecznych, którzy nie uczestniczyli w zajęciach psychoterapeutycznych.

Deskryptory TESE: osobowość, terapia, socjalizacja, zachowania, umiejętności komunikowania się, zachowania społeczne
TESE descriptors: personality, therapy, socialisation, behaviour, communicative competences, social behaviour
Publikacje:
  • Siemionow, J. (2014). Funkcjonowanie emocjonalne wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 7, 47-55.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"