Abstrakt: |
Badanie o charakterze indywidualnym przeprowadzono z wykorzystaniem Testu Rozumienia Emocji Anny Matczak i Joanny Piekarskiej. Wychowanków MOW poddano również ocenie w ramach tzw. zespołów wychowawczych służących do ewaluacji prowadzonych oddziaływań resocjalizacyjnych. 3 wychowawców analizowało zachowania każdego chłopca. Analiza zachowań nieletnich dotyczyła takich zagadnień jak: wyniki w nauce, realizowanie zadań wyznaczanych przez wychowawcę, naruszanie regulaminu MOW, samodzielność w działaniu, terminowe powroty z udzielanych przepustek i urlopów, udział w zajęciach dodatkowych i kołach zainteresowań. W badaniu wzięło udział 46 wychowanków MOW nr 1 w Marlborku; badani byli uczniami klas I-III w gimnazjach. Opóźnienie szkolne respondentów sięgało 2 lat. Na podstawie wyników badania potwierdzono dwie hipotezy badawcze: zajęcia psychoterapeutyczne/psychoedukacyjne dostosowane do potrzeb i możliwości wychowanków mogą przynieść pozytywne rezultaty, jeśli chodzi o rozumienie własnych emocji i ich źródeł wśród badanych uczniów; celem tych zajęć jest nauka poprawnego wyrażania emocji i nazywania ich tak, by były zrozumiałe dla innych. Nie potwierdzono natomiast hipotezy, zgodnie z którą zakładano, że wychowankowie z łatwością rozpoznają u siebie i innych emocje proste i skrajne stany emocjonalne. Zaobserwowano ponadto, że zmiany w zachowaniu wystąpiły nie tylko u uczestników zajęć, lecz także w grupie podopiecznych, którzy nie uczestniczyli w zajęciach psychoterapeutycznych. |