| Tytuł badania: | 
		Predyktory wykorzystywania strategii automotywacji w uczeniu się języka obcego | 
	
		
		
		
				
			| Instytucja: | 
			 | 
		
			
		| Data: | 
		[2012] | 
	
	
		| Badacz: | 
		Anna Studenska | 
	
	
		| Abstrakt: | 
		
			 Celem badania było określenie czynników warunkujących wykorzystywanie strategii automotywacji w uczeniu się języka obcego. Objęto nim 304 uczniów liceów oraz studentów Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji (kierunek: pedagogika) i Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W próbie znalazły się 182 kobiety i 113 mężczyzn. Badani uczyli się języka angielskiego, czeskiego, niemieckiego, francuskiego i rosyjskiego. Do pomiaru częstości stosowania strategii samodzielnego motywowania się do nauki wykorzystano Kwestionariusz Strategii Samomotywacji, do pomiaru temperamentu zaś – Kwestionariusz EAS A. Bussa i R. Plomina. Uwzględniono również następujące zmienne (wszystkie mierzone krótkimi kwestionariuszami): motywację, wsparcie autonomii przez rodziców, wsparcie nauczycielskie autonomii uczenia się. Wyniki badania pozwoliły potwierdzić hipotezę o dodatniej zależności między wspieraniem autonomii uczenia się przez nauczycieli a częstością wykorzystywania strategii samomotywacji. Zależność tę stwierdzono zarówno w całej grupie badanych, jak i w grupach wyznaczonych ze względu na płeć. Nauczycielskie wsparcie autonomii uczenia się okazało się zarazem najsilniejszym predyktorem stosowania strategii samodzielnego motywowania się do nauki w opanowywaniu języka obcego. Analogiczną zależność stwierdzono między częstością stosowania strategii automotywacji a motywacją do uczenia się języka obcego, przy czym była ona istotniejsza w grupie mężczyzn (wśród kobiet nie była istotnym predyktorem stosowania strategii samodzielnego motywowania się do nauki). Wpływ oddziaływań rodziców na stosowanie omawianej strategii w nauce języków obcych okazał się bardzo mały. W przypadku temperamentu stwierdzono, że im niższy był wśród kobiet poziom temperamentalnej cechy złości, tym częstsze było stosowanie strategii samomotywacji. W grupie mężczyzn wysoka częstość samodzielnego motywowania się do nauki korelowała z kolei z wysoką aktywnością i niską towarzyskością. 		 | 
	
			
			| Autorskie słowa kluczowe: | 
			strategie automotywacyjne, wspieranie autonomii | 
		
			
		| Author's Keywords: | 
		self motivating strategies, autonomy support | 
	
		
		| Deskryptory TESE: | 
		język, czeski, angielski, niemiecki, francuski, rosyjski, student, szkoła średnia, psychologia, uczenie się, motywacja | 
	
	
		| TESE descriptors: | 
		language, Czech, English, German, French, Russian, student, secondary school, psychology, learning, motivation | 
	
	
		| Publikacje: | 
		- Studenska, A. (2012). Predyktory wykorzystywania strategii automotywacji w uczeniu się języka obcego. Ruch Pedagogiczny, 4, 129-136.
 
  |