Tytuł badania: |
Predylekcje do twórczości codziennej i ryzyko osamotnienia młodzieży – ramowy model teoretyczny i diagnoza stanu w obszarze zjawisk |
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Małgorzata Łączyk |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania było zjawisko twórczych predylekcji młodzieży i ryzyko jej osamotnienia. Badaniem objęto 69 uczniów w wieku gimnazjalnym, w tym 36 dziewcząt i 33 chłopców. Zastosowano technikę ankiety. Wśród pytań badawczych znalazły się: 1) W jakim stopniu młodzież posiada predylekcje twórcze przejawiające się w sposobie ustosunkowywania się do kategorii dotyczących nonkonformizmu, potrzeby wyzwań i odwagi w sytuacji społecznej ekspozycji? 2) Jakie jest ryzyko osamotnienia gimnazjalistów? Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że większość gimnazjalistów była usatysfakcjonowana związkami z rówieśnikami, choć pragnęłaby większej ich liczby oraz częściej oceniała się jako dawcy niż beneficjenci związku. W przypadku relacji z rodzicami badanie ujawniło duży dystans, ale jednocześnie też dużą potrzebę rozmowy. Młodzież nie oczekiwała już intensyfikacji relacji z rodzicami. W konfrontacji z samotnością gimnazjaliści radzili sobie najczęściej dobrze, a nawet sami ją czasem wybierali. Blisko 10% badanych wykazywało poczucie osamotnienia. W zakresie nonkonformizmu grupowego najczęściej prezentowano poziom umiarkowany tej cechy (3/4 badanych). W przypadku potrzeby wyzwań 48% respondentów również charakteryzowało się poziomem umiarkowanym, 36% zaś – wysokim. Ponad połowa badanych wykazywała wysoki poziom odwagi w sytuacji ekspozycji. |
Author's Keywords: |
adolescence, loneliness, daily creativity |
Deskryptory TESE: |
młodzież, gimnazjum, zajęcia twórcze, postawa, relacje interpersonalne, relacja rodzice – dziecko |
TESE descriptors: |
youth, lower secondary, creative activities, attitude, interpersonal relations, parent-child relation |
Publikacje: |
- Łączyk, M. (2011). Predylekcje do twórczości codziennej i ryzyko osamotnienia młodzieży – ramowy model teoretyczny i diagnoza stanu w obszarze zjawisk. Chowanna, 1(36), 227-244.
|