BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Predylekcje do twórczości codziennej i ryzyko osamotnienia młodzieży – ramowy model teoretyczny i diagnoza stanu w obszarze zjawisk
Data: [2011]
Badacz: Małgorzata Łączyk
Abstrakt:

Przedmiotem badania było zjawisko twórczych predylekcji młodzieży i ryzyko jej osamotnienia. Badaniem objęto 69 uczniów w wieku gimnazjalnym, w tym 36 dziewcząt i 33 chłopców. Zastosowano technikę ankiety. Wśród pytań badawczych znalazły się: 1) W jakim stopniu młodzież posiada predylekcje twórcze przejawiające się w sposobie ustosunkowywania się do kategorii dotyczących nonkonformizmu, potrzeby wyzwań i odwagi w sytuacji społecznej ekspozycji? 2) Jakie jest ryzyko osamotnienia gimnazjalistów? Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że większość gimnazjalistów była usatysfakcjonowana związkami z rówieśnikami, choć pragnęłaby większej ich liczby oraz częściej oceniała się jako dawcy niż beneficjenci związku. W przypadku relacji z rodzicami badanie ujawniło duży dystans, ale jednocześnie też dużą potrzebę rozmowy. Młodzież nie oczekiwała już intensyfikacji relacji z rodzicami. W konfrontacji z samotnością gimnazjaliści radzili sobie najczęściej dobrze, a nawet sami ją czasem wybierali. Blisko 10% badanych wykazywało poczucie osamotnienia. W zakresie nonkonformizmu grupowego najczęściej prezentowano poziom umiarkowany tej cechy (3/4 badanych). W przypadku potrzeby wyzwań 48% respondentów również charakteryzowało się poziomem umiarkowanym, 36% zaś – wysokim. Ponad połowa badanych wykazywała wysoki poziom odwagi w sytuacji ekspozycji.

Author's Keywords: adolescence, loneliness, daily creativity
Deskryptory TESE: młodzież, gimnazjum, zajęcia twórcze, postawa, relacje interpersonalne, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: youth, lower secondary, creative activities, attitude, interpersonal relations, parent-child relation
Publikacje:
  • Łączyk, M. (2011). Predylekcje do twórczości codziennej i ryzyko osamotnienia młodzieży – ramowy model teoretyczny i diagnoza stanu w obszarze zjawisk. Chowanna, 1(36), 227-244.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"