BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Predyspozycje psychologiczne w pracy trenera
Data: [2008]
Badacz: Andrzej Domański, Agnieszka Lipińska-Grobelny
Abstrakt:

Celem badania było określenie profilu psychologicznego trenera, ewentualnych różnic między trenerami a osobami nieprowadzącymi szkoleń w zakresie neurotyczności, sumienności, ugodowości itp. oraz predyspozycji psychologicznych do wykonywania zawodu trenera. Badaniem objęto 72 osoby, w tym 36 trenerów (grupa eksperymentalna) i 36 nietrenerów (grupa kontrola). W pierwszej grupie znalazło się 18 kobiet i 18 mężczyzn z co najmniej dwuletnim doświadczeniem w zakresie prowadzenia szkoleń dla studentów, pracowników firm i osób indywidualnych. Wiek badanych mieścił się w przedziale 25-50 lat przy średniej wynoszącej 35,33 roku. W grupie kontrolnej znalazło 28 kobiet i ośmiu mężczyzn aktywnych zawodowo z co najmniej dwuletnim doświadczeniem zawodowym, w wieku 26-50 lat przy średniej wynoszącej 33 lata. Osoby te reprezentowały zawody ukierunkowane na ludzi, tzn. związane z sytuacjami pomagania, wychowywania, nauczania, usługami i kierowaniem. W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Kompetencji Społecznych (KKS), Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE, Inwentarz do Oceny Płci Psychologicznej (IPP), Inwentarz Osobowości NEO-FFI oraz Skalę Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że trenerzy charakteryzowali się niskim poziomem neurotyczności, wysokimi wynikami na skali ekstrawersji, bezkonfliktowością i wrażliwością na problemy innych, wysokim natężeniem inteligencji emocjonalnej oraz wysokim poczuciem własnej skuteczności. Stwierdzono również stosunkowo niski poziom samooceny w zakresie kompetencji społecznych, co można było wiązać z „paradoksem w samoocenie”, czyli zwiększonym krytycyzmem wynikającym ze specyfiki zawodu. Trenerzy reprezentowali najczęściej typ androgyniczny i krzyżowo określony seksualnie. Do najważniejszych determinantów zawodu trenera zaliczono sumienność i neurotyczność, w dalszej kolejności inteligencję emocjonalną i kompetencje społeczne. Im wyższe wyniki w pierwszych dwóch zmiennych i niższe w trzeciej i czwartej, tym większe było prawdopodobieństwo, że dana osoba była trenerem. Zmienne te w 75% pozwalały rozpoznać przynależność danego badanego do jednej z grup.

Deskryptory TESE: trener, psychologia, osobowość, relacje interpersonalne, zachowania
TESE descriptors: trainer, psychology, personality, interpersonal relations, behaviour
Publikacje:
  • Lipińska-Grobelny, A. i Domański, A. (2008). Predyspozycje psychologiczne w pracy trenera. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 12, 115-128.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"