BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na tle uczniów sprawnych intelektualnie – znaczenie formy kształcenia i płci
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Maciej Karnowski, Grzegorz Szumski
Abstrakt:

Celem badania było określenie funkcjonowania psychospołecznego uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na tle osób sprawnych intelektualnie w kontekście formy kształcenia oraz płci. Badaniem objęto 859 uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, w tym 309 osób uczących się w szkołach specjalnych, 294 osoby uczące się w szkołach integracyjnych oraz 256 osób uczących się w szkołach masowych. W badaniu posłużono się Kwestionariuszem Integracji Uczniów (KIU). Uzyskane wyniki porównano z rezultatami badania przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie uczniów szkół podstawowych (N = 5542) przez Zespół Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia (SUEK) Instytutu Badań Edukacyjnych (jesień 2010 r.). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić różnice istotne statystycznie między uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu lekkim a ich rówieśnikami w normie intelektualnej w zakresie wszystkich wymiarów integracji – uczniowie sprawni intelektualnie wykazali się wyższym poziomem integracji. Szczególnie duże różnice zaobserwowano dla integracji motywacyjnej, mniejsze zaś w przypadku emocjonalnej i społecznej. Stwierdzono również korelację między poszczególnymi rodzajami integracji, w tym najsilniejszą między poziomem integracji społecznej i motywacyjnej w grupie uczniów sprawnych intelektualnie. Wśród uczniów niepełnosprawnych intelektualnie najwyższym poziomem integracji wykazały się osoby uczęszczające do szkoły specjalnej, najmniejszym zaś – uczęszczające do szkoły integracyjnej. Największe różnice między średnimi wynikami uczniów z różnych typów szkół pojawiły się w przypadku integracji motywacyjnej (szkoła specjalna – 42%, szkoła integracyjna – 36%, szkoła masowa – 38%). Istotny statystycznie różnicujący wpływ płci badanych stwierdzono w zakresie integracji emocjonalnej, której wyższy poziom prezentowały dziewczęta niż chłopcy, niezależnie od normy intelektualnej i typu szkoły.

Autorskie słowa kluczowe: inteligencja emocjonalna, niepełnosprawność intelektualna, edukacja włączająca, integracja społeczna, integracja motywacyjna
Author's Keywords: emotional intelligence, intellectual disability, inclusive education, social integration, motivational integration
Deskryptory TESE: zachowania społeczne, niepełnosprawność intelektualna, integracja społeczna, relacje interpersonalne, płeć, szkoła specjalna, kształcenie integracyjne
TESE descriptors: social behaviour, intellectual disability, social integration, interpersonal relations, gender, special school, inclusive education
Publikacje:
  • Szumski, G. i Karnowski, M. (2012). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na tle uczniów sprawnych intelektualnie – znaczenie formy kształcenia i płci. Ruch Pedagogiczny, 3, 33-55.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"