Tytuł badania: |
Funkcjonowanie poznawcze dzieci izolowanych w grupie rówieśników |
Instytucja: |
|
Data: |
[1999] |
Badacz: |
Jolanta Sajdera |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: czy występują różnice między częstotliwością używania reprodukcyjnych obrazów umysłowych przez dzieci popularne i izolowane? Czy występują różnice między częstotliwością konstruowania nowych obrazów umysłowych na podstawie przekształconych obrazów wyjściowych przez dzieci popularne i izolowane? Jakie relacje występują między zakresem przejawiania obrazów umysłowych a ich formą reprezentacji przez dzieci popularne i izolowane? W badaniu wzięło udział 30 popularnych oraz 44 izolowanych sześciolatków. Respondentów wyłoniono spośród 320 dzieci uczęszczających do krakowskich przedszkoli. Do zebrania materiału wykorzystano obserwację, którą prowadzono w trakcie 15 zaaranżowanych sytuacji zadaniowych. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono istnienie relacji pomiędzy pozycją socjometryczną dziecka w grupie przedszkolnej a przejawianym przez nie poziomem operowania obrazami umysłowymi reprodukcyjnymi i antycypacyjnymi w trzech formach reprezentacji. Wykazano, że istotnie częściej odmowa wykonania zadania dotyczącego reprodukcji i antycypacji występowała w grupie dzieci izolowanych. Odnotowano również związek między poziomem rozwoju umysłowego a stosowanymi formami reprezentacji obrazów umysłowych. |
Deskryptory TESE: |
dziecko, rozwój dziecka, kompetencje społeczne, zachowania, zachowania społeczne, edukacja przedszkolna |
TESE descriptors: |
child, child development, social competences, behaviour, social behaviour, pre-primary education |
Publikacje: |
- Sajdera, J. (2002). Funkcjonowanie poznawcze dzieci izolowanych w grupie rówieśników. Psychologia Rozwojowa, 4, 127-136.
|