BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcjonowanie poznawcze dzieci izolowanych w grupie rówieśników
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Jolanta Sajdera
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: czy występują różnice między częstotliwością używania reprodukcyjnych obrazów umysłowych przez dzieci popularne i izolowane? Czy występują różnice między częstotliwością konstruowania nowych obrazów umysłowych na podstawie przekształconych obrazów wyjściowych przez dzieci popularne i izolowane? Jakie relacje występują między zakresem przejawiania obrazów umysłowych a ich formą reprezentacji przez dzieci popularne i izolowane? W badaniu wzięło udział 30 popularnych oraz 44 izolowanych sześciolatków. Respondentów wyłoniono spośród 320 dzieci uczęszczających do krakowskich przedszkoli. Do zebrania materiału wykorzystano obserwację, którą prowadzono w trakcie 15 zaaranżowanych sytuacji zadaniowych. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono istnienie relacji pomiędzy pozycją socjometryczną dziecka w grupie przedszkolnej a przejawianym przez nie poziomem operowania obrazami umysłowymi reprodukcyjnymi i antycypacyjnymi w trzech formach reprezentacji. Wykazano, że istotnie częściej odmowa wykonania zadania dotyczącego reprodukcji i antycypacji występowała w grupie dzieci izolowanych. Odnotowano również związek między poziomem rozwoju umysłowego a stosowanymi formami reprezentacji obrazów umysłowych.

Deskryptory TESE: dziecko, rozwój dziecka, kompetencje społeczne, zachowania, zachowania społeczne, edukacja przedszkolna
TESE descriptors: child, child development, social competences, behaviour, social behaviour, pre-primary education
Publikacje:
  • Sajdera, J. (2002). Funkcjonowanie poznawcze dzieci izolowanych w grupie rówieśników. Psychologia Rozwojowa, 4, 127-136.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"