BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcjonowanie rad szkoły
Projekt badawczy:
  • Powstawanie i funkcjonowanie rad szkół w szkołach publicznych województwa mazowieckiego
Instytucja:
Data: 2012 – 2013
Badacz: Danuta Uryga
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy działania rad szkoły. Materiał badawczy stanowiły 23 wywiady zarejestrowane dźwiękowo (suma nagrań wyniosła około 440 minut). Rozmowy prowadzono z osobami z założenia lepiej niż przeciętnie poinformowanymi o sprawach szkoły (w tym z dyrektorem, opiekunem samorządu uczniowskiego, członkami rad rodziców, członkami rad szkoły z grona nauczycieli, uczniami i ich rodzicami). Badaniem objęto pięć szkół (dobór miał charakter losowy), w których udało się uzyskać zgodę na nagrywanie wywiadów; były to dwie szkoły podstawowe – jedna w centrum Warszawy (P1), druga położona na zachód od stolicy w mieście powiatowym (P2), gimnazjum na Pradze-Północ (G), warszawskie liceum ogólnokształcące z rejonu Woli (L) oraz zespół szkół ponadgimnazjalnych w jednym z powiatowych miast północnego Mazowsza (LLpT). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w regulaminach badanych placówek występuje sporo zapisów sprzecznych z obowiązującym prawem. Wykazano również brak ustawowych uprawnień rady, dotyczących m.in. takich kwestii jak wnioskowanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny o ocenę nauczycieli i dyrektorów (P2, G) czy dokonywanie (z własnej inicjatywy) oceny stanu szkoły (P2, LLpT). Ponadto okazało się, że respondenci najczęściej wśród kompetencji rady szkoły wskazywali uchwalanie statutu; następnie opiniowanie ustawowo określonych obszarów funkcjonowania szkoły (np. plan pracy, plan finansowy, innowacje i eksperymenty pedagogiczne). W dalszej kolejności znalazły się kompetencje w zakresie aktywności ekonomicznej oraz formułowanie ocen i wniosków związanych z pracą pedagogów oraz dyrekcji. Na podstawie uzyskanego materiału odnotowano również, że według badanych istnienie rady uzasadniają przede wszystkim potrzeby ekonomiczne szkoły (zadanie gromadzenia środków finansowych i ich wydatkowania) oraz relacje między grupami nauczycieli, rodziców i uczniów (wykształcenie współpracy oraz poczucia wspólnoty).

Autorskie słowa kluczowe: rada szkoły, demokratyzacja placówek edukacyjnych, badania dotyczące rad szkół w Polsce
Author's Keywords: school council, democratization of educational institution, research on school councils in Poland
Deskryptory TESE: rada szkoły, zachowania, zachowania społeczne, relacje międzygrupowe, relacje interpersonalne, postawa, organizacja, szkoła
TESE descriptors: school council, behaviour, social behaviour, intergroup relations, interpersonal relations, attitude, organisation, school
Publikacje:
  • Uryga, D. (2013). Funkcjonowanie rad szkoły. Wnioski z badań. Pedagogika Społeczna, 3, 61-76.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"