BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Więzi społeczne młodzieży na pograniczach
Instytucja:
Data: 2010 – 2011
Badacz: Barbara Grabowska
Abstrakt:

Badanie miało na celu charakterystykę społecznych uwarunkowań poczucia tożsamości uczniów ze szkół z polskim językiem nauczania, znajdujących się w Republice Białorusi (Grodno, Wołkowysko), na Ukrainie (Lwów, Mościska) i w Republice Czeskiej (Czeski Cieszyn). W badaniu przyjęto Teorię Zachowań Tożsamościowych (TZT) T. Lewowickiego, którą dopełniono teorią tożsamości społecznej H. Tejfela (1982). Główną metodą badawczą była ankieta audytoryjna. Wykorzystano również szereg metod jakościowych w postaci obserwacji oraz wywiadów z ekspertami społecznymi, działaczami młodzieżowymi i liderami. Większość badanych uczniów deklarowała wielowymiarowe poczucie tożsamości. Główną identyfikacją narodową dla uczniów z Białorusi była polska identyfikacja (86,8%), na Ukrainie – identyfikacja regionalna (90,1%), w Czechach – identyfikacja lokalna (94,3%). Wszyscy badani czuli się najczęściej obywatelami państw, w których mieszkają, choć najsilniej przywiązani byli do konkretnego regionu, w którym mieszkali. Region ten utożsamiano głównie z miejscem urodzenia, następnie zaś z miejscem zamieszkania (ponad połowa badanych). Często wskazywano również odpowiedź: miejsce bliskie sercu (szczególnie uczniowie z Zaolzia). Najrzadziej kojarzono swój region z miejscem na mapie czy miejscem nauki. Odczucia badanych związane z regionem przyjmowały najczęściej postać zadowolenia, radości i dumy. Najwięcej pozytywnych odpowiedzi udzielili uczniowie z Zaolzia, najwięcej negatywnych – uczniowie z Białorusi. Większość badanych czuła się najbardziej związana z rodziną (około 92-96%), następnie z kolegami ze szkoły (około 75-88%) oraz z grupą mniejszościową (około 55-58%). Ponad połowa badanych czuła się również związana ze społecznościami większościowymi krajów zamieszkania.

Autorskie słowa kluczowe: młodzież, zachowania tożsamościowe, polska mniejszość narodowa na Białorusi, Ukrainie i w Czechach
Author's Keywords: youth, identity behaviours, Polish national minority in Belarus, Ukraine and the Czech Republic
Deskryptory TESE: mniejszość językowa, polski, Ukraina, Białoruś, Republika Czeska, tożsamość kulturowa, Polska, Europa
TESE descriptors: language minority, Polish, Ukraine, Belarus, Czech Republic, cultural identity, Poland, Europe
Publikacje:
  • Grabowska, B. (2012). Między Polską a Europą – więzi społeczne młodzieży na pograniczach. Ruch Pedagogiczny, 4, 69-74.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"