Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy efektywności terapii, którą zrealizowano na podstawie Programu Edukacyjno-Terapeutycznego ORTOGRAFFITI. Materiał badawczy stanowiły wyniki 540 dzieci z 24 szkół wiejskich województwa warmińsko-mazurskiego. Badani uczniowie uczestniczyli w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, które odbywały się w grupach od dwu- do pięcioosobowych raz w tygodniu w blokach półtoragodzinnych. W trakcie 30 tygodni każda grupa wzięła udział w 60 godzinach dydaktycznych zajęć. W badaniu posłużono się narzędziem opracowanym przez R. Czabaj (w tym sprawdzian znajomości zasad pisowni, test czytania ze zrozumieniem) oraz testem W. Puśleckiego (mierzącego szybkość głośnego czytania). Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono największy postęp pod względem znajomości zasad pisowni. Średni wynik uczniów, którzy uczestniczyli w terapii, wzrósł z 10 pkt do 17 pkt, w związku z czym w zakresie umiejętności poprawnego pisania zanotowano średni 70-procentowy wzrost punktacji. Zaobserwowano ponadto poprawę średniego wyniku szybkości głośnego czytania o 14% (bez względu na poziom kształcenia wszyscy badani prezentowali podobny poziom i przeczytali 82-86% wymaganej liczby wyrazów). Analiza porównawcza rezultatów sprzed i po odbytej terapii ujawniła ponadto, że 34% uczniów z klasy czwartej czytało na poziomie właściwym do wieku lub wyższym (przed przystąpieniem do projektu odsetek ten wynosił 22%), w klasie piątej – 46% (początkowo 27%), w klasie szóstej – 31% (początkowo 15%). |