BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkoła przyjazna uczniom z dysleksją – efekty projektu
Projekt badawczy:
  • Szkoła przyjazna uczniom z dysleksją
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz:
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy efektywności terapii, którą zrealizowano na podstawie Programu Edukacyjno-Terapeutycznego ORTOGRAFFITI. Materiał badawczy stanowiły wyniki 540 dzieci z 24 szkół wiejskich województwa warmińsko-mazurskiego. Badani uczniowie uczestniczyli w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, które odbywały się w grupach od dwu- do pięcioosobowych raz w tygodniu w blokach półtoragodzinnych. W trakcie 30 tygodni każda grupa wzięła udział w 60 godzinach dydaktycznych zajęć. W badaniu posłużono się narzędziem opracowanym przez R. Czabaj (w tym sprawdzian znajomości zasad pisowni, test czytania ze zrozumieniem) oraz testem W. Puśleckiego (mierzącego szybkość głośnego czytania). Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono największy postęp pod względem znajomości zasad pisowni. Średni wynik uczniów, którzy uczestniczyli w terapii, wzrósł z 10 pkt do 17 pkt, w związku z czym w zakresie umiejętności poprawnego pisania zanotowano średni 70-procentowy wzrost punktacji. Zaobserwowano ponadto poprawę średniego wyniku szybkości głośnego czytania o 14% (bez względu na poziom kształcenia wszyscy badani prezentowali podobny poziom i przeczytali 82-86% wymaganej liczby wyrazów). Analiza porównawcza rezultatów sprzed i po odbytej terapii ujawniła ponadto, że 34% uczniów z klasy czwartej czytało na poziomie właściwym do wieku lub wyższym (przed przystąpieniem do projektu odsetek ten wynosił 22%), w klasie piątej – 46% (początkowo 27%), w klasie szóstej – 31% (początkowo 15%).

Deskryptory TESE: czytanie, umiejętności pisania, efekt uczenia się, rozwój dziecka, kształcenie na poziomie elementarnym
TESE descriptors: reading, written skills, learning outcome, child development, basic education
Publikacje:
  • Szkoła przyjazna uczniom z dysleksją – efekty projektu. (2009). Dysleksja, 2, 30-32.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"