BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stres w pracy zawodowej nauczyciela przedszkola
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Beata Gutowska
Abstrakt:

Celem badania było uzyskanie informacji na temat relacji interpersonalnych w przedszkolu, czyli między nauczycielami a dziećmi, rodzicami, dyrektorem i innymi nauczycielami. Starano się również określić czynniki utrudniające przebieg kariery zawodowej nauczyciela. W badaniu posłużono się metodą sondażową oraz techniką ankiety środowiskowej (kwestionariusz własnej konstrukcji). Badaniem objęto 153 nauczycieli pracujących w warszawskich przedszkolach publicznych, wyłącznie kobiety. Wiek badanych mieścił się najczęściej w przedziale 26-30 lat. 50,3% nauczycielek posiadało wykształcenie wyższe magisterskie, a 19,6% licencjackie. 52,3% respondentek było zamężnych, 28,8% niezamężnych. 37,3% nie posiadało dzieci, 27,5% posiadało jedno dziecko. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że nauczycielki pracujące w warszawskich przedszkolach publicznych odczuwały zwykle stres kilka razy w roku (32,7%). Jedynie 0,7% odczuwało stres codziennie w pracy. Większość badanych twierdziła, że praca z dziećmi nie stanowi dla nich źródła stresu (60,8%). 55,6% nauczycielek oceniało swoje relacje z wychowankami jako bardzo dobre. Za najistotniejszy czynnik wpływający na odczuwanie stresu w pracy w przedszkolu uznano roszczeniową postawę rodziców (71,2%), odpowiedzialność za życie i zdrowie dzieci (69,9%) oraz nieoczekiwane zdarzenia w przedszkolu (68%). Źródłem stresu była również agresja dzieci (66%). Blisko połowa badanych wskazała także obgadywanie w środowisku nauczycieli (53,6%), trudne dzieci w grupie (52%) oraz okazywanie cierpliwości dla różnych zachowań dzieci (50,3%). Wśród czynników utrudniających przebieg kariery zawodowej nauczycielki umieszczały najczęściej „papierkową robotę” w pracy nauczyciela (73,9%), niewystarczające zarobki (61,4%) oraz niski prestiż zawodu nauczyciela (50,3%). Najmniej istotne okazało się pomijanie przy awansie (0,3%) oraz brak możliwości dalszego rozwoju zawodowego (1,3%).

Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, edukacja przedszkolna, relacje interpersonalne, relacja nauczyciel – uczeń, relacja rodzice – szkoła, dyrektor szkoły, nauczyciel
TESE descriptors: teaching profession, pre-primary education, interpersonal relations, teacher-student relation, parent-school relation, headteacher, teacher
Publikacje:
  • Gutowska, B. (2013). Stres w pracy zawodowej nauczyciela przedszkola. Wychowanie w Przedszkolu, 1, 56-59.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"