BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stres zawodowy i jego konsekwencje w grupie pracowników sektora usług społecznych – rola inteligencji emocjonalnej
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Nina Ogińska-Bulik
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie związku między inteligencją emocjonalną a poczuciem stresu w pracy i nasileniem wypalenia zawodowego, a także określenie mocy predykcyjnej wybranych zmiennych (stresory albo inteligencja emocjonalna) dla wypalenia zawodowego. Próbowano także stwierdzić, czy i w jaki sposób inteligencja emocjonalna różnicuje nasilenie odczuwanego stresu i objawów wypalenia zawodowego. W badanej próbie znalazło się 650 pracowników sektora usług społecznych, w tym nauczyciele, pracownicy banku, kuratorzy sądowi, taksówkarze, pracownicy biurowi, menedżerowie, dziennikarze oraz aktorzy. W każdej z grup zawodowych było około 60 osób. Średnia wieku wszystkich badanych wyniosła 38,14 roku. 71% respondentów pozostawało w związku małżeńskim, 21% było stanu wolnego, a 8% było wdowcami/wdowami. Do zastosowanych narzędzi badawczych należał Kwestionariusz do Subiektywnej Oceny Pracy oraz kwestionariusz INTE do pomiaru inteligencji emocjonalnej. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że respondenci odczuwali wysoki poziom stresu, spowodowany takimi czynnikami jak psychiczne obciążenie pracą, brakiem nagród czy kontaktami społecznymi. Oprócz tego potwierdzono, że respondenci przejawiają przeciętne nasilenie wypalenia zawodowego, zbliżone do poziomu wypalenia wśród innych grup zawodowych. Nie zaobserwowano istotnej statystycznie różnicy między mężczyznami a kobietami w zakresie odczuwanego wypalenia i ogólnego stresu, ale stwierdzono u tych pierwszych niższy poziom inteligencji emocjonalnej. Na rozwój wypalenia zawodowego miał większy wpływ – jak się okazało – odczuwany stres niż przejawiana inteligencja emocjonalna, zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn.

Deskryptory TESE: osobowość, dobre samopoczucie, praca, nauczyciel, zachowania społeczne
TESE descriptors: personality, well-being, labour, teacher, social behaviour
Publikacje:
  • Ogińska-Bulik, N. (2008). Stres zawodowy i jego konsekwencje w grupie pracowników sektora usług społecznych – rola inteligencji emocjonalnej. Przegląd Psychologiczny, 1, 69-85.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"