Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytania badawcze: Jaki jest poziom nauczycielskiego stresu? Jakie czynniki związane z pracą edukacyjną są najczęstszą przyczyną stresu? W badaniu wzięło udział 889 nauczycieli. W próbie badawczej było 739 kobiet i 150 mężczyzn; większość była słuchaczami studiów podyplomowych oraz uczestnikami różnych form doskonalenia w Podyplomowym Centrum Kształcenia Ustawicznego „Andragog” w Opolu w latach 2010-2012. Blisko co dziesiąta badana osoba twierdziła, że sytuacje, z którymi spotykają się w pracy, są nadzwyczaj stresujące; 17,3% uznało je za wysoko stresujące. Okazało się, że stres dotyczy częściej kobiet niż mężczyzn (odpowiednio: 30,9% i 25,5%). Brak nagród był najbardziej stresujący dla 30,2% nauczycielek i 21,5% nauczycieli. Ponad połowa wszystkich badanych irytowała się z powodu społecznego przekonania, że praca nauczyciela kończy się wraz z dzwonkiem. Ponad 47% respondentów zwróciło również na stresogenne działanie obniżającego się prestiżu ich zawodu. Płace nieproporcjonalne do obciążenia pracą za stresujące uznało 30% mężczyzn i 41% kobiet. Ponad 33% badanych skarżyło się na stresogenne działanie zbyt dużej liczby uczniów w klasie (nieco częściej kobiety). Praca poza godzinami (np. podczas imprez szkolnych czy spotkań z rodzicami) była obciążająca dla 48% nauczycielek i 44% nauczycieli. Lekceważący stosunek uczniów do nauki irytował przede wszystkim mężczyzn. 43% nauczycielek i 34% nauczycieli za stresujące uznało agresywne i przemocowe zachowania uczniów. 22% kobiet i 32% mężczyzn przyznało, że takie zachowania występują w ich placówkach, ale nie przeszkadzają im. |