BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stres zawodowy w subiektywnej ocenie nauczycieli
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Stanisław Korczyński
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Jaki jest poziom nauczycielskiego stresu? Jakie czynniki związane z pracą edukacyjną są najczęstszą przyczyną stresu? W badaniu wzięło udział 889 nauczycieli. W próbie badawczej było 739 kobiet i 150 mężczyzn; większość była słuchaczami studiów podyplomowych oraz uczestnikami różnych form doskonalenia w Podyplomowym Centrum Kształcenia Ustawicznego „Andragog” w Opolu w latach 2010-2012. Blisko co dziesiąta badana osoba twierdziła, że sytuacje, z którymi spotykają się w pracy, są nadzwyczaj stresujące; 17,3% uznało je za wysoko stresujące. Okazało się, że stres dotyczy częściej kobiet niż mężczyzn (odpowiednio: 30,9% i 25,5%). Brak nagród był najbardziej stresujący dla 30,2% nauczycielek i 21,5% nauczycieli. Ponad połowa wszystkich badanych irytowała się z powodu społecznego przekonania, że praca nauczyciela kończy się wraz z dzwonkiem. Ponad 47% respondentów zwróciło również na stresogenne działanie obniżającego się prestiżu ich zawodu. Płace nieproporcjonalne do obciążenia pracą za stresujące uznało 30% mężczyzn i 41% kobiet. Ponad 33% badanych skarżyło się na stresogenne działanie zbyt dużej liczby uczniów w klasie (nieco częściej kobiety). Praca poza godzinami (np. podczas imprez szkolnych czy spotkań z rodzicami) była obciążająca dla 48% nauczycielek i 44% nauczycieli. Lekceważący stosunek uczniów do nauki irytował przede wszystkim mężczyzn. 43% nauczycielek i 34% nauczycieli za stresujące uznało agresywne i przemocowe zachowania uczniów. 22% kobiet i 32% mężczyzn przyznało, że takie zachowania występują w ich placówkach, ale nie przeszkadzają im.

Deskryptory TESE: nauczyciel, zawód nauczyciela, osobowość, zachowania społeczne, zachowania, relacja nauczyciel – uczeń, liczba uczniów na jednego nauczyciela, liczebność klasy
TESE descriptors: teacher, teaching profession, personality, social behaviour, behaviour, teacher-student relation, student-teacher ratio, class size
Publikacje:
  • Korczyński, S. (2014). Stres zawodowy w subiektywnej ocenie nauczycieli. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3, 37-51.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"