BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wartości ostateczne i instrumentalne w preferencji młodzieży nieprzystosowanej społecznie
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Joanna Moleda
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie różnic w zakresie preferowania poszczególnych wartości ostatecznych i instrumentalnych między młodzieżą niedostosowaną społecznie a młodzieżą niewchodzącą w konflikt z prawem. Badaniem objęto łącznie 200 chłopców, w tym 100 wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych (MOW) oraz 100 niekaranych osób (uczniów gimnazjów i zasadniczej szkoły zawodowej). W doborze grupy kontrolnej brano pod uwagę płeć i wiek badanych. Jako metodę badawczą zastosowano Kwestionariusz Preferencji Wartości M. Rokeacha (adaptacja amerykańskiego testu Value Survey). Wyniki badania pozwoliły częściowo potwierdzić hipotezę o różnicach w preferencjach z zakresu wartości między młodzieżą niedostosowaną społecznie a młodzieżą niekaraną. Różnice istotne statystycznie stwierdzono dla większości wartości ostatecznych (bezpieczeństwo narodowe, dojrzała miłość, pokój na świecie, prawdziwa przyjaźń, równość ludzi, sukcesy życiowe, wewnętrzny spokój i harmonia, wygodne życie) i tylko dwóch wartości instrumentalnych (samodzielność, uczciwość). Na tej podstawie można było przypuszczać, że obie grupy badanych dzieliły przekonania dotyczące celów ludzkiego życia, łączyły natomiast przekonania na temat postępowania. W życiu wszystkich badanych ważne okazały się wartości niematerialne w postaci szczęścia, zabezpieczenia bytu rodziny, prawdziwej przyjaźni i dojrzałej miłości. Młodzież nieprzystosowana społecznie wysoko ceniła również mądrość i wolność osobistą. W zakresie wartości instrumentalnych obie grupy badanych ceniły ambicję, czystość i odwagę, które były zarówno wartościami związanymi z potrzebą autonomii i niezależności, jak i wartościami charakterystycznymi dla tzw. drugiego życia. Wychowankowie MOW najmniej preferowali posłuszeństwo i tolerancję, co wiązać można było z normami podkultury przestępczej, opierającej się na nietolerancji i odrzuceniu wszelkich ogólnych form postępowania.

Autorskie słowa kluczowe: nieletni, wartości, młodzież nieprzystosowana społecznie, resocjalizacja, młodzieżowy ośrodek wychowawczy
Author's Keywords: juveniles, values, socially maladjusted adolescents, social rehabilitation, youth educational center for socially maladjusted adolescents
Deskryptory TESE: resocjalizacja, zachowania społeczne, młodzież, płeć męska, wartości obywatelskie, postawa
TESE descriptors: correctional education, social behaviour, youth, male, civic values, attitude
Publikacje:
  • Moleda, J. (2012). Wartości ostateczne i instrumentalne w preferencji młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Szkoła Specjalna, 2, 96-103.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"