BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja teatralna jako metoda edukacyjna wpływająca na inicjację kulturalną uczniów
Instytucja:
Data: 2007
Badacz: Kalina Makowska
Abstrakt:

Celem badania było wykazanie, że edukacja teatralna odgrywa istotną rolę w wychowywaniu młodzieży do uczestnictwa w kulturze oraz że jest często zaniedbywanym sektorem edukacji szkolnej. Badaniem objęto 172 uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym 79 dziewcząt i 93 chłopców. Respondenci mieszkali w mieście liczącym około 40 tys. mieszkańców, w którym nie było żadnej instytucji teatralnej. Jako metodę badawczą wykorzystano kwestionariusz ankiety audytoryjnej (środowiskowej) własnej konstrukcji. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że szkoły w małych miejscowościach odgrywały ważną rolę we wprowadzaniu dzieci w kulturę. Większość wizyt uczniów w teatrze wynikała właśnie z inicjatywy szkoły (91%). 57% badanych uczęszczało do teatru ze znajomymi, 56% z rodzicami. Możliwości kontaktu ze sztuką dawały również różne formy teatralizacji zajęć odbywających się w szkole. 46% respondentów wiedziało, że tematyka teatralna poruszana jest w szkole; 30% brało w takich zajęciach czynny udział. 31% uczniów przyznało, że problematyka związana z teatrem poruszana była na zajęciach z języka polskiego raz w miesiącu lub częściej. Badani twierdzili ponadto, że w szkołach funkcjonowały kółka teatralne (51%). Czynny udział brało w nich 22% respondentów. Uczniowie znali podstawowe słownictwo związane z teatrem i pamiętali wiele tytułów obejrzanych spektakli. Znakomita większość badanych stwierdziła, że różne formy teatralizacji zajęć dają możliwość kontaktu ze sztuką, uczą pracy w grupie, rozwijają zainteresowania, ożywiają szkolną codzienność, aktywizują, rozwijają wyobraźnię i pobudzają do myślenia. Wśród najbardziej atrakcyjnych treści teatralnych uczniowie wymieniali najczęściej scenografię i kostiumy. Ceniono również humor (35%), efekty specjalne (29%) i muzykę (28%). 31% wymieniło grę aktorów, których doceniali jednak głównie uczniowie gimnazjów.

Autorskie słowa kluczowe: edukacja, inicjacja kulturalna, edukacja kulturalna, teatr, teatralizacja, szkoła, uczeń niepełnosprawny, edukacja teatralna
Author's Keywords: education, cultural initiation, cultural education, theater, staging, school, student with disability, theater education
Deskryptory TESE: edukacja teatralna, kultura, sztuka, szkoła podstawowa, gimnazjum, uczestnictwo, szkoła
TESE descriptors: drama, culture, art, primary school, lower secondary, participation, school
Publikacje:
  • Makowska, K. (2012). Edukacja teatralna jako metoda edukacyjna wpływająca na inicjację kulturalną uczniów. Szkoła Specjalna, 4, 280-292.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"