BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja szansą awansu społecznego młodzieży ze środowisk popegeerowskich
Instytucja:
Data: 2000
Badacz: Roman Kisiel, Renata Marks-Bielska
Abstrakt:

Głównym celem badań była ocena stanu aktualnego i perspektywy zmian sytuacji społecznej byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej i ich rodzin. Doniesienie zawiera natomiast jedynie wycinek tych badań, dotyczący szans edukacyjnych młodzieży ze środowisk popegeerowskich. Badania przeprowadzono w województwie warmińsko-mazurskim, w następujących gminach: Barciany, Dąbrówno, Grunwald, Kętrzyn, Korsze, Miłakowo. Gminy te dobrano celowo – znajdowały się one na osiedlach popegeerowskich (na tym obszarze działał Oddział Terenowy Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa w Olsztynie). W badaniach łącznie wzięło udział 600 osób. Posłużono się techniką wywiadu (na podstawie autorskiego kwestionariusza). Wyniki badań pokazują, że na wykształcenie dzieci mają decydujący wpływ wykształcenie rodziców, ich postawy i zachowania. Ważne są także same oczekiwania i ambicje edukacyjne dzieci. Prawie 96% respondentów zależy, by ich potomkowie zostali dobrze wyedukowani, ponieważ – ich zdaniem – jest to determinanta lepszego startu życiowego (prawie 66%) i warunek szybkiego znalezienia pracy (ponad 23%). Badania potwierdzają, że szanse na dobrą edukację dla dzieci ze środowisk popegeerowskich są niewielkie (główną przyczyną jest kwestia ekonomiczna: prawie 64% respondentów wskazało na ograniczone możliwości finansowania nauki na poziomie wyższym).

Deskryptory TESE: postawa, rodzice, młodzież, edukacja, planowanie, finansowanie edukacji, wydatki na oświatę, przejście ze szkoły średniej do wyższej, nierówności regionalne, nierówność społeczna
TESE descriptors: attitude, parents, youth, education, planning, financing of education, educational expenditure, transition from upper secondary to higher education, regional inequality, social inequality
Publikacje:
  • Kisiel, R. i Marks-Bielska, R. (2002). Edukacja szansą awansu społecznego młodzieży ze środowisk popegeerowskich. Polityka Społeczna, 10, 17-20.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"