Abstrakt: |
Głównym celem badań była ocena stanu aktualnego i perspektywy zmian sytuacji społecznej byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej i ich rodzin. Doniesienie zawiera natomiast jedynie wycinek tych badań, dotyczący szans edukacyjnych młodzieży ze środowisk popegeerowskich. Badania przeprowadzono w województwie warmińsko-mazurskim, w następujących gminach: Barciany, Dąbrówno, Grunwald, Kętrzyn, Korsze, Miłakowo. Gminy te dobrano celowo – znajdowały się one na osiedlach popegeerowskich (na tym obszarze działał Oddział Terenowy Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa w Olsztynie). W badaniach łącznie wzięło udział 600 osób. Posłużono się techniką wywiadu (na podstawie autorskiego kwestionariusza). Wyniki badań pokazują, że na wykształcenie dzieci mają decydujący wpływ wykształcenie rodziców, ich postawy i zachowania. Ważne są także same oczekiwania i ambicje edukacyjne dzieci. Prawie 96% respondentów zależy, by ich potomkowie zostali dobrze wyedukowani, ponieważ – ich zdaniem – jest to determinanta lepszego startu życiowego (prawie 66%) i warunek szybkiego znalezienia pracy (ponad 23%). Badania potwierdzają, że szanse na dobrą edukację dla dzieci ze środowisk popegeerowskich są niewielkie (główną przyczyną jest kwestia ekonomiczna: prawie 64% respondentów wskazało na ograniczone możliwości finansowania nauki na poziomie wyższym). |