BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Retrospektywny obraz nauczyciela wychowania fizycznego a postawa studenta wobec aktywności fizycznej
Instytucja:
Data: 2011
Badacz: Małgorzata Krzak, Regina Kumala
Abstrakt:

Badanie miało na celu charakterystykę wpływu obrazu nauczyciela wychowania fizycznego na postawę wobec aktywności fizycznej wśród studentów. Sformułowano następujące pytania szczegółowe: jaka jest deklarowana postawa wobec aktywności fizycznej studentów wybranych uczelni wyższych; w jakich formach aktywności fizycznej uczestniczą badani w czasie wolnym; jakie są motywy podejmowania przez nich aktywności fizycznej; który z nauczycieli na poprzednich etapach edukacji, według opinii badanych, w największym stopniu przyczynił się do obecnie deklarowanej postawy wobec aktywności fizycznej. W badaniu uczestniczyło 129 studentów, w tym 30 z Wydziału Wychowania Fizycznego Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 41 z Uniwersytetu Wrocławskiego, 58 z Wydziału Pedagogiki, Turystyki i Rekreacji w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Witelona w Legnicy (kierunek: turystyka i rekreacja). Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, w którym wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety RG 01/2011. 87% respondentów lubiło aktywność fizyczną, w tym 78% studentów UWr, 100% AWF i 100% PWSZ (pozostali nie lubili aktywności fizycznej według własnych deklaracji). Zdaniem 52% studentów ich postawa wobec aktywności fizycznej była bardzo pozytywna (w tym przede wszystkim badani z AWF-u – 80%), w opinii 42% pozytywna (w tym 66% osób z UWr, 17% z AWF i 38% z PWSZ). Negatywną postawę zadeklarowało 7% studentów UWr, obojętną: 10% osób z UWr, 3% z AWF-u i ani jedna z PWSZ. Do najbardziej preferowanych form aktywności fizycznej należały: pływanie (51% wszystkich wskazań) oraz bieganie (50%). Obie te formy najbardziej lubili studenci PWSZ – odpowiednio 27% i 29%, mniej studenci AWF-u – 16% i 12%, a najmniej osoby z UWr – 8% i 9%. Nieco mniej popularne były: gry zespołowe (44% wszystkich wskazań), spacerowanie (46%) oraz jazda na rowerze (43%). Inne formy aktywności fizycznej wskazywało łącznie 62% badanych. 69% wszystkich respondentów uważało, że to oni sami decydują o podjęciu aktywności fizycznej (w tym 33% studentów PWSZ, po 18% z obu pozostałych uczelni). Znacznie mniej istotne były: ilość czasu wolnego (28%), chęci i samopoczucie (14%), pogoda (15%), finanse (9%), zainteresowania (15%), znajomi (15%), dbałość o sylwetkę (2%). Do powodów podejmowania aktywności fizycznej należały: zadowolenie, przyjemność i relaks (57% studentów PWSZ, 24% AWF-u i 21% UWr), w mniejszym stopniu dbałość o zdrowie (14% studentów z PWSZ, po 11% z AWF-u i UWr) oraz o sylwetkę (11% studentów z PWSZ, 6% z AWF-u oraz 14% z UWr).

Author's Keywords: P.E. teacher, attitude towards physical activity
Deskryptory TESE: ćwiczenie, zdrowie, wychowanie fizyczne, sprzęt sportowy, postawa, nauczyciel
TESE descriptors: exercise, health, physical education, sports equipment, attitude, teacher
Publikacje:
  • Kumala, R. i Krzak, M. (2013). Retrospektywny obraz nauczyciela wychowania fizycznego a postawa studenta wobec aktywności fizycznej. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 40, 36-41.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"