Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie efektywności opracowanego programu ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów dyslektycznych. Badaniami objęto 30 dzieci w wieku 8,0-8,9 roku (10 dziewcząt i 20 chłopców), uznanych formalnie za dzieci dyslektyczne, z klas drugich czterech szkół podstawowych (nr 1, 70, 79, 173) w Łodzi. Uczniów objęto półrocznym eksperymentem pedagogicznym, zrealizowanym techniką jednej grupy. Na początku i na końcu eksperymentu przeprowadzono badania w celu określenia tempa głośnego i cichego czytania oraz poprawności i rozumienia tekstu; zastosowano testy głośnego i cichego czytania. Ćwiczenia prowadzone przez jedno półrocze okazały się skuteczne zarówno w poprawieniu szybkości, jak i rozumieniu treści czytanego tekstu; wywarły też wpływ na zwiększenie poprawności głośnego czytania, jednak przyrost w tym zakresie okazał się nieistotny statystycznie. |