Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy motywacji studentów wybierających miejsca studiów za granicą; diagnozie poddano także indywidualne oraz społeczne efekty podejmowania nauki na obczyźnie. Badaniem objęto zagranicznych studentów Uniwersytetu Wrocławskiego. Z 492 wysłanych za pośrednictwem poczty elektronicznej kwestionariuszy (w tym do 299 mężczyzn i 193 do kobiet) podstawę do analizy stanowiły 53 wypełnione ankiety (10,7%). Adresy mailowe uzyskano za pośrednictwem Biura Międzynarodowego Uniwersytetu Wrocławskiego. W drugiej części badania przeprowadzono 29 wywiadów (w tym 15 z mężczyznami oraz 14 z kobietami). W wyniku zrealizowanego badania okazało się, że najliczniejszą grupą zagranicznych studentów stanowili Niemcy, a w dalszej kolejności Hiszpanie i Włosi. Respondenci wśród programów stypendialnych wymieniali najczęściej program Erasmus oraz stypendium rządu polskiego, DAAD i program Marie Curie. Wykazano, że badani wybierając przedmioty kierowali się najczęściej rekomendacjami byłych stypendystów, a najbardziej popularnym wydziałem okazał się Instytut Studiów Międzynarodowych. Zebrany materiał ujawnił również, że najważniejszym przy wyborze przedmiotów studiowania był aspekt językowy oraz kulturowy (zbieżność przedmiotów z kierunkiem studiów w kraju pochodzenia wydała się nie mieć decydującego znaczenia). Za najistotniejszą motywację przy wyborze kraju badani uznali koszty życia, możliwości zdobywania nowych doświadczeń i umiejętności korzystnych dla planowanej kariery zawodowej. Wiedzę o przyszłym miejscu studiowania studenci najczęściej czerpali z Internetu, innymi źródłami była macierzysta uczelnia, polska ambasada, przewodniki turystyczne oraz członkowie rodzin. |