Abstrakt: |
Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie: Czy istnieje istotny związek pomiędzy mechanizmami obronnymi i potrzebami psychicznymi u kandydatów na pedagogów? Na poziomie teoretycznym przyjęto definicję potrzeb Henry’ego A. Murraya oraz rozumienie mechanizmów obronnych Glena Gobbarda. Badaniem objęto 235 studentów zaocznych na kierunku pedagogika resocjalizacyjna i pedagogika opiekuńczo-wychowawcza (156 kobiet i 79 mężczyzn). Badani najczęściej mieścili się w grupie wiekowej 24-30 lat (130 osób), pozostali kwalifikowali się do grupy 19-23 lata (67 osób) i 31-50 lat (38 osób). Jako narzędzia badawcze wykorzystano: Kwestionariusz Potrzeb Murraya i autorski Kwestionariusz Poziomu Mechanizmów Obronnych. Analiza uzyskanych danych pozwoliła potwierdzić hipotezę badawczą, zgodnie z którą istnieje istotny związek między mechanizmami obronnymi i potrzebami psychicznymi u kandydatów na pedagogów. Silniejszy okazał się związek dodatni, który istniał w różnych rozpatrywanych podgrupach. Najsilniejszy związek zanotowano między: potrzebą seksualną a mechanizmami prymitywnymi; potrzebami dominowania, stowarzyszania, wyczynu i unikania poniżenia we własnych oczach a wyższymi mechanizmami obronnymi; potrzebami poznawczą i kompensacji a mechanizmami obronnymi dojrzałymi; w niektórych podgrupach najsilniejszy związek łączył potrzebę zabawy i wyższe mechanizmy obronne. W wyniku badania stwierdzono także, że rozwijanie w przyszłych pedagogach dojrzałości osobowej sprzyja kształtowaniu się potrzeb wyższych i ważnych w pracy pedagoga: żywienia i opiekowania się, kompensacji, stowarzyszania czy poznawczej. |