BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczenie mechanizmów obronnych i potrzeb w pracy pedagoga
Instytucja:
Data: 2007 – 2008
Badacz: Anna Seredyńska
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie: Czy istnieje istotny związek pomiędzy mechanizmami obronnymi i potrzebami psychicznymi u kandydatów na pedagogów? Na poziomie teoretycznym przyjęto definicję potrzeb Henry’ego A. Murraya oraz rozumienie mechanizmów obronnych Glena Gobbarda. Badaniem objęto 235 studentów zaocznych na kierunku pedagogika resocjalizacyjna i pedagogika opiekuńczo-wychowawcza (156 kobiet i 79 mężczyzn). Badani najczęściej mieścili się w grupie wiekowej 24-30 lat (130 osób), pozostali kwalifikowali się do grupy 19-23 lata (67 osób) i 31-50 lat (38 osób). Jako narzędzia badawcze wykorzystano: Kwestionariusz Potrzeb Murraya i autorski Kwestionariusz Poziomu Mechanizmów Obronnych. Analiza uzyskanych danych pozwoliła potwierdzić hipotezę badawczą, zgodnie z którą istnieje istotny związek między mechanizmami obronnymi i potrzebami psychicznymi u kandydatów na pedagogów. Silniejszy okazał się związek dodatni, który istniał w różnych rozpatrywanych podgrupach. Najsilniejszy związek zanotowano między: potrzebą seksualną a mechanizmami prymitywnymi; potrzebami dominowania, stowarzyszania, wyczynu i unikania poniżenia we własnych oczach a wyższymi mechanizmami obronnymi; potrzebami poznawczą i kompensacji a mechanizmami obronnymi dojrzałymi; w niektórych podgrupach najsilniejszy związek łączył potrzebę zabawy i wyższe mechanizmy obronne. W wyniku badania stwierdzono także, że rozwijanie w przyszłych pedagogach dojrzałości osobowej sprzyja kształtowaniu się potrzeb wyższych i ważnych w pracy pedagoga: żywienia i opiekowania się, kompensacji, stowarzyszania czy poznawczej.

Author's Keywords: defensive mechanisms, needs, personal maturity, educators
Deskryptory TESE: psychologia, student, szkoła wyższa, praca, zachowania
TESE descriptors: psychology, student, higher education, labour, behaviour
Publikacje:
  • Seredyńska, A. (2011). Znaczenie mechanizmów obronnych i potrzeb w pracy pedagoga. Kwartalnik Pedagogiczny, 3(221), 125-146.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"