BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczenie oceny
Data: wrzesień 1991
Badacz: Dorota Celińska-Mitał
Abstrakt:

Celem badania było poznanie stosunku uczniów do ocen szkolnych przed rozszerzeniem systemu oceniania (od jedynki do szóstki).  Badania przeprowadzono wśród 105 dzieci z klas: drugich (48 osób), trzecich (36 osób) i czwartych (dwie osoby) z jednej z łódzkich szkół. W badaniu posłużono się metodą wywiadu. 76% dzieci twierdzi, że w szkołach powinny, a nawet muszą być oceny. Uczniowie z wiekiem zmieniają podejście do ocen szkolnych. 85% drugoklasistów uznaje, że oceny w szkole muszą być. Spośród trzecioklasistów tylko co drugie dziecko uznaje konieczność ocen w szkole. Uczniowie uzasadniają konieczność istnienia systemu oceniania m.in. tzw. folklorem szkolnym (ze stopniami jest fajnie). Wśród uczniowskich uzasadnień padały także stwierdzenia, że oceny są po to, by sprawiać przyjemność rodzicom. Funkcję motywacyjną ocen szkolnych dzieci wskazywały rzadko. Według 10% badanych oceny szkolne są niepotrzebne. Także w tym wypadku opinia dzieci w tej kwestii zmienia się wraz z wiekiem – im dziecko starsze, tym wzrasta niechęć do systemu oceniania – m.in. z powodu jego stresogenności. Jedynie 6% uczniów uważa, że oceny są wystawiane niesprawiedliwie. Większość jednak deklarowała, że pani wie najlepiej, co się komu należy; pani nie stawia ocen niesprawiedliwych; pani stawia oceny dobre. Na podstawie wyników badania autorka stwierdziła, że podejście nauczycieli i uczniów do systemu ocen jest różne. Dzieci w początkowych klasach uważają oceny za element konieczny do przejścia do wyższej klasy. Oceny są dla nich dużo ważniejsze niż np. pochwały albo oceny nieformalne. Ponadto na etapie nauczania początkowego należy zadbać, żeby samoocena dziecka nie odbiegała od jego rzeczywistych osiągnięć.

Deskryptory TESE: ocena uczących się, niezadowolenie ze szkoły, ocenianie, postawa wobec szkoły, ewaluacja
TESE descriptors: evaluation of students, school disaffection, marking, attitude towards school, evaluation
Publikacje:
  • Celińska-Mitał, D. (1993). Znaczenie oceny. Życie Szkoły, 4, 195-198.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"