BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczenie patriotyzmu dla młodzieży gimnazjalnej w środowisku wiejskim
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Izabela Zimoch
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Co młodzież w wieku gimnazjalnym rozumie pod pojęciem patriotyzmu i w jaki sposób postrzega ona swój osobisty patriotyzm? Jakie wartości są szczególnie cenione przez badanych? Jak młodzież ocenia potrzebę patriotyzmu we współczesnej Polsce? Z jakimi grupami społecznymi młodzież czuje się szczególnie związana? Do zebrania materiału wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego; w jej ramach posłużono się takimi technikami badawczymi jak ankieta oraz Skala Wartości SW Miltona Rokeacha. W badaniu uczestniczyło 86 uczniów Gimnazjum im. Jana Pawła II we wsi Galewice (województwo łódzkie). W badanej próbie znalazło się 41 uczniów klas trzecich i 45 z klas drugich; 39 chłopców i 47 dziewcząt. Patriotyzm w odczuciu badanej młodzieży to przede wszystkim obrona kraju w razie zagrożenia wojennego (67 wskazań), znajomość historii i kultury ojczystej (66) oraz zachowanie tradycji i obchodzenie świąt narodowych (63). Tylko 19 osób kojarzyło patriotyzm z przestrzeganiem prawa i udziałem w wyborach parlamentarnych oraz samorządowych. Osiem osób wiązało patriotyzm z wypełnianiem obowiązku szkolnego oraz pracą zawodową. Dla sześciu gimnazjalistów patriotyzm to bycie praktykującym katolikiem, dla pięciu – przynależność do organizacji społecznych, a dla dwóch – płacenie podatków. Uczniów poproszono o wskazanie postaci historycznych albo żyjących współcześnie, reprezentujących postawę patriotyczną. Najwięcej wskazań dotyczyło Józefa Piłsudskiego (30,23%), nieco mniej Jana Pawła II (26,74%) i Lecha Wałęsy (17,44%). Dla 33,72% respondentów postawa patriotyczna była zdecydowanie ważna, dla 62,79% raczej ważna, dla 2,32% raczej nieważna, a dla 1,16% zdecydowanie nieważna. Uczniów zapytano, czy uważają siebie za patriotów. Odpowiedzi zdecydowanie tak udzieliło 16,28% gimnazjalistów, raczej tak – 81,39%, raczej nie – 2,32%.

Deskryptory TESE: kraj pochodzenia, polityka, katolicyzm, postawa, wartości obywatelskie, gimnazjum, obszar wiejski
TESE descriptors: country of origin, politics, Catholicism, attitude, civic values, lower secondary, rural area
Publikacje:
  • Zimoch, I. (2008). Znaczenie patriotyzmu dla młodzieży gimnazjalnej w środowisku wiejskim. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, XVII, 211-230.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"