Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytania badawcze: Co młodzież w wieku gimnazjalnym rozumie pod pojęciem patriotyzmu i w jaki sposób postrzega ona swój osobisty patriotyzm? Jakie wartości są szczególnie cenione przez badanych? Jak młodzież ocenia potrzebę patriotyzmu we współczesnej Polsce? Z jakimi grupami społecznymi młodzież czuje się szczególnie związana? Do zebrania materiału wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego; w jej ramach posłużono się takimi technikami badawczymi jak ankieta oraz Skala Wartości SW Miltona Rokeacha. W badaniu uczestniczyło 86 uczniów Gimnazjum im. Jana Pawła II we wsi Galewice (województwo łódzkie). W badanej próbie znalazło się 41 uczniów klas trzecich i 45 z klas drugich; 39 chłopców i 47 dziewcząt. Patriotyzm w odczuciu badanej młodzieży to przede wszystkim obrona kraju w razie zagrożenia wojennego (67 wskazań), znajomość historii i kultury ojczystej (66) oraz zachowanie tradycji i obchodzenie świąt narodowych (63). Tylko 19 osób kojarzyło patriotyzm z przestrzeganiem prawa i udziałem w wyborach parlamentarnych oraz samorządowych. Osiem osób wiązało patriotyzm z wypełnianiem obowiązku szkolnego oraz pracą zawodową. Dla sześciu gimnazjalistów patriotyzm to bycie praktykującym katolikiem, dla pięciu – przynależność do organizacji społecznych, a dla dwóch – płacenie podatków. Uczniów poproszono o wskazanie postaci historycznych albo żyjących współcześnie, reprezentujących postawę patriotyczną. Najwięcej wskazań dotyczyło Józefa Piłsudskiego (30,23%), nieco mniej Jana Pawła II (26,74%) i Lecha Wałęsy (17,44%). Dla 33,72% respondentów postawa patriotyczna była zdecydowanie ważna, dla 62,79% raczej ważna, dla 2,32% raczej nieważna, a dla 1,16% zdecydowanie nieważna. Uczniów zapytano, czy uważają siebie za patriotów. Odpowiedzi zdecydowanie tak udzieliło 16,28% gimnazjalistów, raczej tak – 81,39%, raczej nie – 2,32%. |