
Obserwuj
Tytuł badania: |
Znaczenie pojęć język i państwo dla współczesnych studentów |
Instytucja: |
|
Data: |
2002 |
Badacz: |
Anna Łobos |
Abstrakt: |
Badania przeprowadzono na grupie 210 studentów (Uniwersytet Śląski w Katowicach i Politechnika Śląska w Gliwicach). Miały na celu weryfikację rozumienia przez badanych terminów: „język” i „państwo”. Grupę badanych dobrano celowo. Ankietę uzupełniały studentki pierwszej z wymienionych uczelni (Wydział Pedagogiki i Psychologii) oraz studenci z Politechniki Śląskiej (Wydział Automatyki, Elektroniki i Informatyki). Respondenci musieli zdefiniować oprócz słów: „państwo” i „język” także terminy: naród” i „kultura języka”. Według studentek państwo zamieszkuje jeden naród (39%), mówiący jednym językiem (34%). Wśród studentów odpowiedzi były różnorodne (państwo pojmowane w kategoriach instytucjonalnych – 13%; państwo jako wspólnota obywatelska – 5%). 8% odpowiedzi dotyczyło negatywnego pojmowania pojęcia „państwo” (myślenie pogardliwe). Słowo „naród” utożsamiano przede wszystkim z osobami, które posługują się tym samym językiem (studentki – 49%, studenci – 34%). „Język” jest rozumiany przez 40% badanych płci żeńskiej jako forma umożliwiająca komunikację interpersonalną. Studenci (35%) odpowiadali, że dzięki językowi dochodzi do procesu porozumiewania się wewnątrz narodu. „Kultura języka” utożsamiana jest przez kobiety z poprawnością językową i dbałością o nią (52%). Co trzeci student natomiast twierdził, że jest to brak wulgaryzmów w mowie. |
Deskryptory TESE: |
język, student, płeć męska, płeć żeńska, badania edukacyjne, ankieta, postawa |
TESE descriptors: |
language, student, male, female, educational research, questionnaire, attitude |
Publikacje: |
- Łobos, A. (2003). Znaczenie pojęć język i państwo dla współczesnych studentów. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, 59, 169-175.

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.