BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczenie pojęć język i państwo dla współczesnych studentów
Instytucja:
Data: 2002
Badacz: Anna Łobos
Abstrakt:

Badania przeprowadzono na grupie 210 studentów (Uniwersytet Śląski w Katowicach i Politechnika Śląska w Gliwicach). Miały na celu weryfikację rozumienia przez badanych terminów: „język” i „państwo”. Grupę badanych dobrano celowo. Ankietę uzupełniały studentki pierwszej z wymienionych uczelni (Wydział Pedagogiki i Psychologii) oraz studenci z Politechniki Śląskiej (Wydział Automatyki, Elektroniki i Informatyki). Respondenci musieli zdefiniować oprócz słów: „państwo” i „język” także terminy: naród” i „kultura języka”. Według studentek państwo zamieszkuje jeden naród (39%), mówiący jednym językiem (34%). Wśród studentów odpowiedzi były różnorodne (państwo pojmowane w kategoriach instytucjonalnych – 13%; państwo jako wspólnota obywatelska – 5%). 8% odpowiedzi dotyczyło negatywnego pojmowania pojęcia „państwo” (myślenie pogardliwe). Słowo „naród” utożsamiano przede wszystkim z osobami, które posługują się tym samym językiem (studentki – 49%, studenci – 34%). „Język” jest rozumiany przez 40% badanych płci żeńskiej jako forma umożliwiająca komunikację interpersonalną. Studenci (35%) odpowiadali, że dzięki językowi dochodzi do procesu porozumiewania się wewnątrz narodu. „Kultura języka” utożsamiana jest przez kobiety z poprawnością językową i dbałością o nią (52%). Co trzeci student natomiast twierdził, że jest to brak wulgaryzmów w mowie.

Deskryptory TESE: język, student, płeć męska, płeć żeńska, badania edukacyjne, ankieta, postawa
TESE descriptors: language, student, male, female, educational research, questionnaire, attitude
Publikacje:
  • Łobos, A. (2003). Znaczenie pojęć język i państwo dla współczesnych studentów. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, 59, 169-175.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"