BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczenie kultury i klimatu szkoły dla wyników nauczania oraz spostrzeganego przez nauczycieli nasilenia zachowań problemowych wśród uczniów
Projekt badawczy:
  • Kultura szkoły a zachowania ryzykowne i samopoczucie uczniów
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2010 – 2011
Badacz: Krzysztof Bobrowski, Katarzyna Okulicz-Kozaryn, Krzysztof Ostaszewski, Agnieszka Pisarska
Abstrakt:

Badanie miało na celu wykrycie związków między spostrzeganiem różnych aspektów klimatu i kultury szkoły przez nauczycieli a wynikami nauczania i spostrzeganym nasileniem zachowań problemowych uczniów. Badaniem ankietowym objęto 140 nauczycieli czterech warszawskich gimnazjów. W badaniu zastosowano obserwację w szkołach, analizę dokumentów, wypracowanie uczniów na temat Jak mi się żyje w mojej szkole, wywiady z nauczycielami oraz ankietę skierowaną do uczniów i nauczycieli. W ankiecie uwzględniono następujące narzędzia: Klimat społeczny w mojej szkole. Ankieta dla nauczycieli (Woynarowska-Sołdan, 2006), Skale opisujące klimat szkoły (DeWit i in., 2002; Okulicz-Kozaryn i Borucka, 2010), Kwestionariusz Obciążeń Zawodowych Pedagoga (Pyżalski i Plichta, 2007), skalę Szkoła – Nauczyciel – Uczeń (Konarzewski, 1990; 1994). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić istotne różnice między kobietami (86% próby) a mężczyznami (14% próby) w zakresie spostrzeganego klimatu i kultury szkoły. W porównaniu z kobietami mężczyźni byli istotnie młodsi, mieli krótszy staż pracy, byli mniej obciążeni zawodowo, posiadali większe poczucie sensu własnej pracy i znacząco mniejsze poczucie przeciążenia pracą i stresem, posiadali większą satysfakcję z pracy w szkole oraz wyżej oceniali jakość relacji między nauczycielami. Płeć nie różnicowała badanych pod względem pozostałych aspektów klimatu i kultury szkoły, w tym pod względem postrzeganych zachowań problemowych uczniów. Z postrzeganiem nasilenia zachowań problemowych uczniów korelowało dodatnio poczucie obciążenia sytuacjami konfliktowymi, ukierunkowanie nauczania na wyniki oraz podzielanie oświatowej idei romantycznej. Ujemny związek łączył postrzeganie zachowań problemowych wśród uczniów z preferowaniem ukierunkowania nauczania na rozwój uczniów i zaangażowania ich w naukę oraz z postrzeganiem pozytywnych relacji między uczniami. Nauczyciele ze szkół osiągających wysokie wyniki w nauczaniu wyżej oceniali zaangażowanie uczniów w naukę i jakość relacji między uczniami oraz posiadali wyższy poziom satysfakcji z pracy w szkole i mniejsze poczucie obciążenia zawodowego niż pozostali badani. Byli to również najczęściej nauczyciele starsi i posiadający dłuższy staż pracy. Z wynikami osiąganymi przez szkołę związane były również ukierunkowanie nauczycieli na wyniki, akceptacja nauczycielskiej ideologii romantycznej oraz spostrzegane pozytywne relacje między uczniami.

Autorskie słowa kluczowe: klimat szkoły, wyniki nauczania, zachowania problemowe młodzieży
Author's Keywords: school climate, academic achievement, youth problem behaviour
Deskryptory TESE: kultura, atmosfera w klasie, zachowania, trudności w nauce, gimnazjum
TESE descriptors: culture, classroom climate, behaviour, learning difficulty, lower secondary
Publikacje:
  • Bobrowski, K., Pisarska, A., Ostaszewski, K. i Okulicz-Kozaryn, K. (2012). Znaczenie kultury i klimatu szkoły dla wyników nauczania oraz spostrzeganego przez nauczycieli nasilenia zachowań problemowych wśród uczniów. Edukacja, 4, 39-51.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"